Bij gebrek aan activiteiten buiten de deur weten consumenten het online kanaal nog beter te vinden dan normaal. Vooral aanbieders van content – films en series maar ook fitnessinstructies – doen het goed, evenals de e-commerce. Nederlanders blijken online ook nieuwe hobby’s en vaardigheden te ontwikkelen, zoals het leren van een nieuwe taal of zelfs het knippen van haren. Dit en meer komt naar voren uit onderzoek naar consumentengedrag door betalings- en technologiebedrijf Mastercard.
Het kan best riskant zijn om te wijzen op de voordelen van de coronacrisis. Menig celebrity die interessant wilde doen op Twitter of Instagram werd gekapitteld en gewezen op de grote hoeveelheid doden en de economische malaise die het virus veroorzaakt. En toch zijn er ondernemers en bedrijven zijn die de crisis niet slecht uitkomt en stilletjes zullen juichen vanwege alle extra klandizie.
Streamingsdiensten populair
Uit het onderzoek van Mastercard blijkt dat één op de vijf (21%) Nederlanders meer tijd spendeert aan online ervaringen dan voor de lockdown het geval was. Vooral de aanbieders van films en series doen het goed, zoals Netflix, Amazon Prime of Disney+. Zes op de tien (59%) Nederlanders schakelt vaker in op dergelijke streamingsdiensten, ondanks het voortreffelijke weer in de afgelopen twee maanden. Ook online fitness (19%) en online gaming (18%) nemen toe in populariteit.
Waar entertainment – en in mindere mate fitness – niet echt een ander doel dient dan vermaak, blijken Nederlanders ook op zoek naar meer verdiepende activiteiten. Zo is 14% bezig met het leren van een nieuwe taal en bij 8% was de nood kennelijk zo hoog dat ze online haren hebben leren knippen. Ook tekenen, het bespelen van een muziekinstrument, filmen en coderen zien een opmerkelijke toename.
Voor webwinkels zijn de afgelopen maanden eveneens gouden tijden, hoe vervelend de aanleiding ook is. Beelden van distributiecentra die op volle toeren draaien en van volgepropte bestelbussen zijn er inmiddels genoeg. Opmerkelijk is dat men via dit moderne kanaal juist het meest (24%) zoekt naar een eeuwenoud fenomeen, namelijk boeken. Akkoord, een deel zal bestaan uit e-books maar die halen het qua populariteit nog lange niet bij boeken van papier. Ook puzzels (17%) en bordspellen (15%) zijn populair. Elders in Europa gaat de aandacht ook het meest uit naar boeken (32%) maar is men ook actief op zoek naar kookgerei (22%) en haarverf (19%).
Digitale toegankelijkheid voorop
“We passen ons allemaal aan de nieuwe manier van leven aan, en daar komt logischerwijs ook meer online shoppen bij kijken. Dit gaat niet alleen op voor basisbenodigdheden, maar ook voor virtuele ervaringen zoals bijvoorbeeld films en onlinefitnessklassen”, stelt Jan-Willem van der Schoot, country manager Mastercard Nederland. “Toegang tot een digitale economie is nu belangrijker dan ooit en daarom blijven we werken aan een eenvoudige en veilige shopervaring voor iedereen. Of het nu gaat om basisbenodigdheden of virtuele ervaringen.”