Volgens financieel adviseurs bestaat er onder consumenten veel draagvlak voor het nemen van verduurzamingsmaatregelen. Niet alleen voor bijvoorbeeld hun woning, maar ook op het vlak van collectieve inspanningen en ondersteuning van lokale bedrijvigheid. Bureau DFO constateert in een onderzoek echter dat de sector nog erg gefragmenteerd werkt en dat men moeilijk een weg kan vinden in regelmatig veranderd of zelfs tegenstrijdig overheidsbeleid.
Het begrip duurzaamheid is op veel terreinen toepasbaar. De tijd dat men bij het woord ‘duurzaam’ alleen nog dacht aan iets dat heel lang meegaat of weinig negatieve invloed op de aarde heeft ligt steeds verder achter ons. Het leidde een tijdje terug zelfs tot een semantische discussie over het woord zelf. Inmiddels is het etiket dus toepasbaar op een brede waaier aan onderwerpen, van energieopwekking tot bedrijfsvoering. Duurzaam is 'big business'.
Onderzoek onder adviseurs
Met behulp van verzekeraars ANSVAR deed Bureau DFO – wat staat voor ‘dienstverlening voor financiële ondernemers’ – daarom onderzoek onder financieel adviseurs om meer te weten te komen over hun visie en activiteiten met betrekking tot duurzaamheid. Immers, veel consumenten wenden zich op een bepaald moment in hun leven tot een financieel adviseur. Of het nu gaat om een hypotheek of om vermogensopbouw voor later, op elk gebied zijn duurzame voordelen te behalen.
De adviseurs merken onder consumenten een breed draagvlak om duurzaamheid bespreekbaar te maken. Men vindt het onderwerp maatschappelijk relevant en er is volgens adviseurs amper iemand die zich niet interesseert voor het onderwerp. Dat geldt vermoedelijk extra wanneer het ook nog eens geld oplevert.
Volgens de adviseurs die door Bureau DFO werden ondervraagd, gaan gesprekken met consumenten voornamelijk nog over vermogensopbouwproducten en hypothecair krediet. Op verzekeringsgebied bijvoorbeeld een stuk minder. Uitwisseling van ervaringen en inzichten op het gebied van duurzaamheid tussen de verschillende financiële sectoren kan een positieve bijdrage leveren.
Maar er zijn meer belemmeringen, betoogt Bureau DFO. Voor consumenten geldt dat zij onvoldoende inzicht hebben in de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van ondernemers die de gewenste maatregelen ook kunnen implementeren. Aan de zijde van de overheid is er op meerdere gebieden sprake van tegenstrijdig beleid. Ook aan de zijde van de adviseurs zijn belemmeringen. Deze laatste liggen onder meer op het gebied van kennis en het vergoedingsmodel.
Belangrijke rol in nabije toekomst
De financieel adviseur gaat in de komende jaren mogelijk een belangrijke rol vervullen in de brede verspreiding van duurzaamheid. Gedegen kennis van zowel het onderwerp als van de lokale situatie is dan wel een must. Een goed voorbeeld van die verspreiding is het gezamenlijk nemen van bepaalde maatregelen, maatregelen die bovendien door lokale ondernemers kunnen worden uitgevoerd.
Voor financieel adviseurs ligt hier bovendien een gouden kans om het eigen imago op te poetsen. Uit een onderzoek van enkele jaren geleden bleek namelijk dat deze in Nederland weinig vertrouwen genieten. Dat zal mede te maken met de rol die adviseurs hebben gespeeld in affaires rond bijvoorbeeld woekerpolissen of te dure verzekeringen, waaraan vooral de adviseur goed verdiende via de inmiddels afgeschafte provisie. Verspreiding van het duurzame gedachtegoed kan echter zorgen voor een nieuw niveau van waardering voor deze beroepsgroep.