Met de app van Ockto kunnen consumenten relevante persoonlijke gegevens delen met organisaties die deze nodig hebben, zoals hypotheekverstrekkers. Het was al mogelijk om gegevens uit overheidsbronnen te delen, maar sinds deze week is dat ook mogelijk met informatie uit banktransacties. Het idee hierachter is dat de papierberg minder groot wordt, wat zowel de doorlooptijd van processen als het milieu ten goede komt.
Fintech-onderneming Ockto speelt een niet te onderschatten rol in het digitaliseren van hypotheekprocessen. Historisch gezien worden zulke processen gekenmerkt door een enorme berg tijd- en papierverslindende documenten. Van werkgeversverklaringen en loonstrookjes tot allerhande paperassen die moeten bevestigen dat iemand daadwerkelijk bestaat.
Wie Ockto machtigt om deze gegevens te verzamelen maakt deze papierwinkel overbodig. Ockto zorgt er via innovatieve technologie voor dat de juiste gegevens op de juiste plek komen, zonder dat deze tussen de post verloren kunnen gaan. Dat is normaal al welkom, maar extra in deze tijden waarin persoonlijk contact beter zo veel mogelijk vermeden kan worden.
Hypotheekverstrekker vragen vaak ook om afschriften van banktransacties, als onderdeel van het proces om te bepalen of iemand kredietwaardig is. Met de PSD2-vergunning als betaaldienstverlener krijgt Ockto toestemming om deze gegevens zelf ‘op te halen’ bij de consument, mits deze Ockto daar natuurlijk toestemming voor verleend heeft.
“Nu stuurt een consument, vaak gewoon via email, zijn volledige banktransactieoverzicht door aan een bank of gemeente. Hierin is veel informatie opgenomen die de consument misschien helemaal niet wil delen en die ook voor de bank of gemeente helemaal niet relevant is”, legt Paul Janssen uit, product director bij Ockto. “Wij vinden het belangrijk om een platform te bieden waarmee een consument alleen maar die informatie uit banktransacties deelt, die ook echt relevant zijn bij de beoordeling.” Huur of energiekosten zijn dat bijvoorbeeld wel, de bestelling van een nieuwe trui of een vakantie niet.
Consument houdt regie
Janssen benadrukt dat de consument zelf de regie in handen houdt, iets waar veel mensen tegenwoordig prijs op stellen. De consument bepaalt via de app wat en met wie gedeeld wordt. Is de informatie eenmaal gedeeld, dan verwijdert Ockto deze nadien. De informatie wordt naar eigen zeggen niet bewaard.
Robert Harreman, directeur van Ockto, zegt: “Wij zijn nu al in gesprek met diverse klanten binnen bijvoorbeeld de financieel advies- en de pensioensector om samen te onderzoeken hoe zij hun dienstverlening kunnen verbeteren en uitbreiden. Deze organisaties vragen consumenten nu nog niet om informatie uit banktransacties te delen, maar overwegen dat in de toekomst wel te gaan doen. Financieel adviseurs kunnen hiermee hun cliënten bijvoorbeeld uitstekend inzicht geven in mogelijke besparingen op vaste lasten en hen daar verder over adviseren.