Zeven op de tien Nederlanders winkelt vaker bij lokale ondernemers dan een jaar geleden. Het ligt voor de hand dat dit voor een groot deel door de coronacrisis komt. Naast sympathie voor kleine ondernemers spelen lange rijen voor de supermarkten en reisbeperkingen ook een rol in deze ontwikkeling. In de rest van Europa is deze beweging naar lokaal kopen nog iets sterker, blijkt uit transactiedata van Mastercard.
Veel ondernemers hebben het zwaar gehad in de afgelopen maanden, vooral tijdens de periode van de intelligente lockdown. De horeca heeft het nog steeds niet gemakkelijk, maar een kleine positieve keerzijde van de corona-medaille is dat veel Nederlanders de lokale middenstand herontdekt hebben. “Zij zijn de ruggengraat van de economie”, aldus Jan-Willem van der Schoot, CEO van Mastercard Nederland.
Er zijn verschillende redenen voor de herwaardering van de lokale middenstand. In de eerste plaats genieten zij meer sympathie dan voorheen. Reportages in de media over ondernemers die een deel van hun voorraad moesten weggooien of dreigden hun hypotheek niet meer te kunnen betalen zullen hierin zeker een rol hebben gespeeld.
Een tweede reden is drukte in de grote supermarkten. Hoewel anderhalve meter afstand eigenlijk de norm is lukt dat vaak niet in een supermarkt, met relatief smalle gangpaden en mensen die nog snel even voorlangs piepen. Veel van de producten zijn echter ook gewoon verkrijgbaar om de hoek bij een buurtwinkel. Meestal wel tegen iets hogere prijzen, maar het is al vaak genoeg gebleken dat mensen voor gemak wat extra willen betalen. Reisbeperkingen zijn een logische derde reden dat mensen er vaker lokaal op uit trekken.
Economisch herstel begint lokaal
“Terwijl mensen weer onderling in contact komen met de lokale gemeenschap, herontdekken ze het enorme aantal kleine en diverse bedrijven in de buurt”, aldus Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland. “We moedigen iedereen aan om samen met ons lokale ondernemingen te steunen en lokaal te winkelen. Het herstel van de economie begint bij de lokale ondernemer en gemeenschappen spelen daarom een grote rol in terugkeer naar groei.”
Het nut en de noodzaak van lokaal kopen wordt ook erkend door de Nederlandse overheid. Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) Carola Schouten ontvouwde recent haar plannen om een speciale handelsmissie in eigen land op poten te zetten. Een missie die streekproducten meer bekend moet maken bij het grote publiek en tevens bijdraagt aan kortere (voedsel)ketens, wat weer als positief voor het klimaat kan worden gezien.