Rabobank stelt al enige tijd dat zij vol inzet op het virtualiseren van haar dienstverlening en dit lijkt nu ook steeds meer zichtbaar te worden voor klanten. In de nieuwe onlineomgeving wil de bank haar dienstverlening vergaand online beschikbaar stellen en persoonlijker maken. De lancering wordt eind dit jaar verwacht, in eerste instantie alleen voor de klanten die mobielbankieren . Wel kan een aantal klanten in mei al de nieuwe onlineomgeving ervaren.
Nieuwe onlineomgeving
Naast een volledig nieuw ontwerp en een andere manier van navigeren (via een cirkelvormig menu) wordt de nieuwe online omgeving veel persoonlijker, aldus de Rabobank. In de eerste fase van dit concept kunnen klanten een eigen naam geven aan hun rekening en daar ook een afbeelding bij plaatsen. Uiteraard kan de klant ook geld overmaken. Met één druk op de knop is een medewerker bereikbaar via chat of email. Ook ziet de klant direct de naam en foto van die medewerker. Daarnaast ontvangt hij relevant nieuws en informatie over de branche waar de ondernemer actief is. Zoals onderzoeksrapporten of attenderingen op interessante bijeenkomsten bij hem in de buurt.
“Door in deze nieuwe omgeving onze dienstverlening vergaand online beschikbaar te maken en dit te combineren met de advieskracht en het netwerk van de lokale bank willen we nog persoonlijker en relevanter voor onze klanten zijn”, zegt Ron Droste, directeur Particulieren.
Testfase
Tijdens de proefperiode, die tot eind van het jaar duurt, wil de Rabobank samen met haar klanten stap voor stap dit concept in verschillende fases testen en ontwikkelen. Een aantal klanten van de Rabobank, voornamelijk zzp’ers, kan sinds begin mei ervaring opdoen met een eerste concept van een totaal nieuwe onlineomgeving.
De Rabobank kiest er bewust voor om de pilot te starten met voornamelijk ZZP'ers (zelfstandigen zonder personeel). ZZP'ers hebben vaak een dubbele relatie met de bank: als particuliere en als zakelijke klant. Bovendien zijn het vaak innovatieve mensen, die open staan voor vernieuwing.
Als de verschillende pilotfases zijn afgerond wordt de nieuwe omgeving aan alle klanten beschikbaar gesteld. In eerste instantie alleen voor de klanten die mobielbankieren. De verwachting is dat dit eind 2014 zal zijn. Daarna zal de huidige internetbankier-omgeving aangepast worden. Uiteindelijk hebben alle klanten in 2016 de beschikking over één persoonlijke online bankomgeving voor al hun financiële zaken.