Bijna de helft (43%) van de Nederlanders vreest dat de economie aankomend half jaar alleen maar verder zal verslechteren. Ook wanneer men vooruitkijkt is er weinig ruimte voor optimisme – maar liefst 47% denkt dat de economie er over een jaar nog slechter voor zal staan. Dat blijkt uit onderzoek van Mollie onder 3.000 Europeanen, waaronder 500 Nederlanders. Ondanks de negatieve cijfers blijken Nederlanders, samen met de Britten, het meest positief over de economische vooruitzichten.
Mocht de inflatie verder toenemen, dan heeft dit volgens de onderzoekers van Mollie logischerwijs ook effect op het shopgedrag van de consument. Bijna een op de drie consumenten (30%) zal dan veel minder uitgeven in online winkels.
Nog eens 45% geeft aan wat minder te gaan besteden en 26% verwacht juist geen verandering in hun online uitgavenpatroon. Vergeleken met de rest van de Europeanen is het percentage Nederlanders dat minder verwacht uit te gaan geven significant lager dan in andere landen.
In het geval de gemiddelde Nederlander komend jaar wel online shopt, dan verwacht de helft (49%) voor dezelfde websites als voorheen te kiezen. 23% denkt de komende tijd juist vaker voor de grotere retailer te kiezen. Een evenredig percentage (22%) verwacht daarentegen juist de switch naar de kleinere retailers te maken.
Stagnatie
Hoewel de verslechterde economische situatie ervoor kan zorgen dat consumenten online minder uitgeven, verwachten de onderzoekers van Mollie geen terugkeer van de situatie van voor de coronapandemie.
Bijna een derde (31%) geeft aan momenteel meer online te shoppen dan voor de pandemie. 19% was de afgelopen twee jaar meer op de online shopkanalen te vinden, maar winkelt nu weer zoals voorheen. Nóg een groep van 19% winkelt nu juist vaker fysiek dan zij deden voordat de coronacrisis uitbrak.
Raymond Lansheuvel (Head of Business Development Nederland bij Mollie) benadrukt dat er tijdens de coronapandemie een enorme groei in de e-commerce uitgaven heeft plaatsgevonden. Een groei die zou stagneren vanwege de huidige onzekere economische tijden. “Daarom is het extra belangrijk dat webshops zich zo aantrekkelijk mogelijk voor de consument maken.”