Nationale-Nederlanden heeft bekendgemaakt de verzekering tegen cybercriminaliteit en de diensten van zijn Cyberservice standaard toe te voegen aan de inboedelverzekering. De financiële dienstverlener is van mening dat meer mensen de mogelijkheid zouden moeten krijgen om zich tegen deze vorm van criminaliteit te beschermen.
Uit onderzoek van Nationale-Nederlanden onder 1000 Nederlanders blijkt namelijk dat iets meer dan de helft van hen zich beter wil beschermen tegen cybercriminaliteit. “Door de wereldwijde digitalisering worden steeds meer Nederlanders het slachtoffer van cybercriminaliteit”, trapt de verzekeraar af. 40,9% van de respondenten geeft aan zelf slachtoffer te zijn geweest of iemand te kennen die getroffen is door cybercriminaliteit.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een groot deel van de respondenten (86,8%) bezorgt is om door cybercriminaliteit te worden getroffen en wil een meerderheid (53,8%) van hen zich nog beter beschermen tegen deze vorm van criminaliteit.
In de praktijk geeft slechts 4,8% aan hier daadwerkelijk voor verzekerd te zijn. Volgens Nationale-Nederlanden een opvallend laag cijfer tegenover het aantal huishoudens – ruim 8 miljoen van de 8,1 miljoen particuliere huishoudens – dat via de inboedelverzekering verzekerd is tegen andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak
Bezorgdheid verminderen
“Met de verzekering tegen cybercriminaliteit willen wij meer mensen tegen deze relatief nieuwe, maar snel groeiende vorm van criminaliteit beschermen”, legt Joeri Jedeloo (manager productmanagement, pricing & expertise schade intermediair bij Nationale-Nederlanden) uit.
“We zien dat mensen zich namelijk meer zorgen maken om getroffen te worden door cybercriminaliteit dan door andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak. Door de verzekering standaard onderdeel te maken van de inboedelverzekering willen we deze bezorgdheid bij mensen verminderen.”
Cyberservice
De hulp die Nationale-Nederlanden slachtoffers kan bieden, gaat volgens Jedeloo verder dan het uitkeren van schadevergoedingen. Zo wijst hij op de lancering van de zogenoemde Cyberwacht drie jaar geleden voor het mkb; een dienst die bestaat uit een team van specialisten die assisteren bij het oplossen van een cyberincident of het nemen van preventiemaatregelen. Wat Jedeloo en Nationale-Nederlanden betreft is het nu tijd om ook zijn particuliere klanten in dit proces bij te staan.
Om die reden is onlangs de Cyberservice – een verzekering tegen cybercriminaliteit – in het intermediaire kanaal van Nationale-Nederlanden onderdeel geworden van de inboedelverzekering. De Cyberservice bestaat uit het onbeperkt kunnen raadplegen van de Cyberwacht en dekking wanneer klanten financieel getroffen zijn door een cyberincident. Zo zijn mensen onder meer beschermd tegen dataverlies en identiteitsdiefstal.