Waar er vorig jaar in Nederland nog €32 miljoen via crowdfunding werd opgehaald, zijn projecten en ondernemingen in de eerste helft van 2014 al met €23 miljoen gefinancierd door crowdfunding. Als deze trend doorzet dan verdubbelt de markt in 2014. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Douw & Koren naar de Nederlandse crowdfunding markt.
Douw & Koren
Cijfers uit het recente onderzoek van Douw & Koren laten duidelijk zien dat ondernemingen (€19.200.000) veruit de meeste crowdfunding bedragen (83,5%) ophaalden in de eerste helft van 2014. Creatieve projecten (€2.600.000) nemen een tweede plek in (11,3%) en non-profit organisaties (€1.200.000) waren goed voor de derde plaats (5,2%).
Crowdfunding neemt vlucht
Crowdfunding heeft sinds 2011 een flinke groei doorgemaakt en zijn een geduchte concurrent van banken geworden in het financieringslandschap. In 2011 werd €0,75 miljoen opgehaald in de eerste helft van het jaar, maar de tweede helft van het jaar kon al rekenen op meer dan een verdubbeling. Vervolgens werd in de eerste helft van 2012 al 4 keer zoveel opgehaald via crowdfunding als in de eerste helft van 2011. In de tweede helft van 2012 kwam er een enorme boost en stond de teller op €11 miljoen. De eerste helft van 2013 werd ingeluid met €13 miljoen, waarna er in de tweede helft bijna een groei van 50% plaatsvond, naar €19 miljoen. Daarmee kwam het totaal in 2013 uit op €32 miljoen, waarmee de markt meer dan verdubbelde ten opzichte van 2012.
2014
De eerste helft van 2014 was goed voor €23 miljoen: bijna 75% van de totale som vorig jaar. De onderzoekers van Douw & Koren verwachten dat er in de tweede helft van 2014 ongeveer €50 tot €60 miljoen bijkomt aan financieringen via crowdfunding, waarmee de markt opnieuw een verdubbeling zal zien ten opzichte van een jaar eerder.
900+ projecten
Voor de in totaal 906 projecten die in de eerste zes maanden van 2014 door crowdfunding werden gefinancierd, met een totale waarde van €23 miljoen, werd er per project gemiddeld plusminus €25.000 aangetrokken, blijkt uit de cijfers. Een onderneming haalde gemiddeld €82.000 op, een creatief project kon rekenen op €6.200 en de inschakeling van crowdfunding leverde een non-profit project gemiddeld €4.700 op.
Toekomstperspectief
Dat crowdfunding aan populariteit gewonnen heeft de afgelopen jaren mag duidelijk zijn. De financieringsvorm wordt binnen de financiële- en bankensector steeds meer ‘mainstream’. Simon Douw, medeoprichter van Douw & Koren: “We zien dat de tendens van vorig jaar zich doorzet: van crowdfunding als innovatieve manier om een project mogelijk te maken, naar een mainstream financieringsvorm”. Hoe de groei binnen de crowdfundingmarkt zich in de toekomst gaat ontwikkelen valt te bezien. “Een verdere groei is afhankelijk van hoe vlug andere ondernemers inhaken op deze vorm van financiering” besluit Douw.
Gerelateerde crowdfunding artikelen:
- Douw & Koren: Crowdfunding markt verdubbeld
- Crowdfunding platform Kickstarter start 29 april in NL
- Seeds faciliteert succesvolste crowdfunding actie