Nederlanders bestelden afgelopen jaar ruim een kwart meer online dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit Mastercard SpendingPulse, een onderzoek dat inzicht geeft in retailuitgaven bij zowel online als fysieke winkels in Nederland. De totale Nederlandse retailuitgaven (exclusief auto’s) stegen van 1 november tot 24 december 2023 met 3,6% ten opzichte van 2022.
“In aanloop naar de feestdagen gaven Nederlandse consumenten de voorkeur aan het gemak van online winkelen, met een opvallende stijging van ruim 25% in online verkopen”, reageert Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland.
“We zien niet alleen een toename in uitgaven aan cadeaus, maar zien ook dat Nederlanders meer in zichzelf investeren. Deze betaaltrends helpen ons en andere bedrijven om in het nieuwe jaar in te spelen op de immer veranderende wensen en behoeften van de Nederlandse consument.”
Mastercard laat weten een aantal trends te hebben waargenomen in aanloop naar de feestdagen van 2023. Terwijl de omzet in fysieke winkels met een bescheiden 0,1% op jaarbasis toenam, steeg de online omzet met 25,4%, wat laat zien dat Nederlandse consumenten dit jaar hun cadeaus online en vanuit huis bestelden.
Elektronica eiste de toppositie op de verlanglijstjes op: uitgaven hieraan stegen met 6,7% ten opzichte van 2022. Ook gaven Nederlanders dit jaar 6% meer uit aan kleding dan vorig jaar. Een toename van 5,8% van de verkoop van accessoiregerelateerde items laat een toenemende behoefte aan luxe zien.
In aanloop naar de feestdagen zochten Nederlanders elkaar op, en als gevolg daarvan stegen de uitgaven voor restaurants en boodschappen met respectievelijk 6,6% en 8,3% op jaarbasis. De totale verkopen online en in winkels stegen met 3,6% ten opzichte van 2022.