Een grote groep jonge en vaak nog thuiswonende consumenten betaalt een kwart van hun bestedingen nog altijd met contant geld. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank. Wat DNB-econoom Jelmer Reijerink betreft een verrassende conclusie. “Je zou zeggen dat jongeren die alleen nog maar op hun telefoon zitten, ook alleen maar met hun telefoon betalen.”
Al met al ligt het cash-gebruikende aandeel van jongeren ruimschoots boven het gemiddelde van 20,5%. De groep komt zelfs in de buurt komt van de percentages van de welbekende consumentengroep die loyaal is aan contant geld: 67-plussers, waarvan een relatief groot deel met pensioen is. Bijna een derde (28,3%) van al hun bestedingen rekenden zij cash af.
De affiniteit van ouderen met cash verrast Reijerink dan weer niet. “‘Zij zijn opgegroeid met contant geld en gebruiken het daarom vaak uit gewoonte, of omdat dit voor hen veiliger voelt. Jonge mensen daarentegen, zijn opgegroeid met schermen en pasjes en daarom was de verwachting dat zij nauwelijks nog binding hebben met munten en biljetten.”
Dat dit toch een ander verhaal blijkt, hebben ze volgens Reijerink waarschijnlijk deels aan hun ouders te danken. “Sommigen geven hun kinderen zakgeld contant.”
De DNB-econoom legt uit dat deze jongeren meestal nog thuis wonen en weinig grote uitgaven hoeven te doen waarbij het afrekenen met contant geld als onpraktisch ervaren kan worden, zoals de weekboodschappen of de aanschaf van een koelkast. “Een blikje frisdrank reken je iets makkelijker contant af.”
Wie gebruikt cash?
Reijerink stipt aan dat het belangrijk is om te weten wie er contant geld gebruiken in Nederland. Het gebruik van cash geld neemt namelijk af. Waar er in 2013 nog gemiddeld 57% van de totale waarde aan kassa aankopen met brief- of muntgeld werd afgerekend, was dat percentage in 2022 gedaald naar 15%.
Veiligheid, gebruiksgemak en snelheid worden veelal als de belangrijkste redenen genoemd om geen contant geld meer te gebruiken. Desondanks zijn grote groepen Nederlanders nog altijd gehecht aan munten en biljetten.
Afgezien van een traditionele groep ouderen en de jonge thuiswonende consument, toont het onderzoek nóg een bevolkingsgroep die bovengemiddeld trouw is aan cashgeld: stedelingen, vaak zonder kinderen, met een beperkt budget. Uit het onderzoek blijkt dat van iedere €100 die zij uitgeven, ze €30 met contant geld betalen.
“Dat kan verschillende redenen hebben”, legt de onderzoeker uit. “Eén ervan is dat ze het op die manier makkelijker vinden om te budgetteren. Contant geld is zichtbaar, je kan het vastpakken en dat maakt het makkelijker om het bijvoorbeeld in porties op te delen. Iemand die per week maximaal €100 uit te geven heeft, kan het prettig vinden om zo het overzicht te bewaren.”
Aan de andere kant van de medaille zijn er twee groepen die juist vooral bijdragen aan het krimpende gebruik van cash. Dat zijn de families met een middeninkomen en de hoogopgeleide stedelingen met een hoger inkomen. Samen vormen zij ruim de helft van de onderzochte consumenten en rekenen respectievelijk nog 14% en 10% van hun totale aankoopbedrag contant af – ruim onder het landelijk gemiddelde.