Wereldwijde malware voor mobiel bankieren en crypto-gerelateerde phishing is het afgelopen jaar dusdanig toegenomen, dat Kaspersky waarschuwt voor een toenemende dreiging voor digitale financiële activa. Dat staat in het jaarlijkse Financial Threats Report van het cybersecuritybedrijf.
In de afgelopen twaalf maanden is het aantal gebruikers dat te maken kreeg met Trojaanse paarden voor mobiel bankieren aanzienlijk gestegen. Zo zijn de aanvallen op Android-gebruikers met maar liefst 32% toegenomen. De meest voorkomende banktrojaan was het zogeheten Bian.h, goed voor 22% van alle Android-aanvallen.
Nu steeds meer mensen hun bankzaken op hun smartphone regelen, is het niet onverwacht dat het aantal PC-slachtoffers juist met 11% daalde. ‘Ramnit’ en ‘Zbot’ behoren tot de belangrijkste computer-malwarefamilies en zijn samen goed voor 50% van alle slachtoffers. Consumenten bleven het primaire doelwit, 61% van alle aanvallen werd op hen gericht.
Al met al bleef financiële phishing in 2023 een belangrijke bedreiging. Ruim 27% van alle phishingaanvallen op zakelijke gebruikers en 31% op thuisgebruikers betroffen financiële phishing. E-shopmerken werden geïdentificeerd als het belangrijkste lokmiddel, in 42% van de gevallen werden deze merken gebruikt. Amazon bleek de meest nagebootste webwinkel, goed voor 34% van de phishingpogingen, gevolgd door Apple met 19% en Netflix met 15%.
Daarnaast vertegenwoordigde phishing via PayPal ongeveer 55% van de phishingpagina’s die gericht zijn op gebruikers van elektronische betaalsystemen. Het rapport benadrukt ook een jaar-op-jaar groei van 16% in cryptocurrency phishing, met 5,84 miljoen detecties in 2023 vergeleken met 5,04 miljoen in 2022.
“Geld werkt altijd als een magneet voor cybercriminelen en een aanzienlijk deel van de malware-aanvallen is financieel gemotiveerd”, legt Igor Golovin uit. De sterke toename van mobiele malware vorig jaar benadrukt volgens de security-expert van Kaspersky een zorgwekkende trend in cybercriminaliteit.
“Met de opkomst van nieuwe en agressieve malware ontwikkelen aanvallers hun tactieken om mobiele apparaten agressiever aan te vallen. Dat laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is voor consumenten en bedrijven om waakzaam te blijven, beschermende maatregelen bij te werken en de beveiliging van apparaten te verbeteren”, aldus Golovin.