Uit onderzoek van ING blijkt dat het aantal tankstations in Nederland de komende vijf tot tien jaar zal halveren. Vooral kleine, onbemande tankstations zullen verdwijnen.
Nederland telt momenteel 4131 tanklocaties, maar volgens ING Research zullen er over enkele jaren nog zo’n 2.000 overblijven. De eigenaren proberen hun omzet te vergroten met de verkoop van eten, drank, onderhoudsdiensten en autowasstraten, maar dit blijkt onvoldoende.
Paul van Selms, directeur van United Consumers, reageert tegenover de Telegraaf: “Voor de overgebleven stations zal er meer volume in het aantal verkochte liters zijn en bij meer volume een betere marge overblijven.” Toch blijft het voor kleine, onbemande stations een moeilijk bedrijfsmodel, zeker als ze zich dichtbij de grens bevinden en met bijvoorbeeld Duitse tankstations moeten concurreren.
In 2022 boekten tankstations een recordomzet van €12,9 miljard door de hoge brandstofprijzen, mede door de energiecrisis en de Russische inval in Oekraïne. Dirk Mulder, sectorbankier voor ING Research, verwacht echter dat de marges van tankstations onder druk komen te staan.
Mulder legt uit: “Een nieuwe auto blijft gemiddeld negentien jaar in het Nederlandse wagenpark. In 2034 komen de laatste benzine- en dieselwagens op de markt, die zullen tot ongeveer 2053 blijven rijden. Een pomphouder kan daarom nog even fossiele brandstoffen verkopen. Maar de afzet zal steeds verder afnemen.”
Vooral zelfstandige pomphouders, vaak familiebedrijven met één tot vijf tanklocaties, worden hard getroffen. Deze bedrijven zullen waarschijnlijk minder geneigd zijn om grote investeringen te doen. ING Research voorziet een toename in overnames, waarbij middelgrote uitbaters de markt kunnen overnemen om te groeien.
De grotere bedrijven zullen de komende jaren investeren in nieuwe technologieën, zoals batterijsystemen. Pomphouders vrezen echter voor hun voortbestaan nu ze moeten kiezen tussen elektrisch of fossiel, omdat beiden aanbieden in de toekomst niet meer is toegestaan.