ING heeft onlangs de campagne ‘Unlock Digitale Weerbaarheid’ gelanceerd: een initiatief van de bank en KPN (in samenwerking met Stichting Lowercase, de politie en overheid) om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten.
De initiatiefnemers wijzen erop dat een steeds groter deel van ons leven digitaal plaatsvindt. Hoewel het internet ons dagelijks leven aangenamer maakt, blijkt tegelijkertijd uit de Online Veiligheidsmonitor dat slechts één op de drie Nederlanders zich echt veilig voelt. Ook geeft slechts een kwart aan dat ze over voldoende kennis beschikken om hun online veiligheid te waarborgen.
Middels de campagne willen de initiatiefnemers Nederlanders inzicht geven in de meest voorkomende uitdagingen in de digitale wereld zoals phishing, malware, sextortion of fake nieuws.
De campagne bestaat uit gratis lessen die online en in de buurt kunnen worden gevolgd en mensen helpen in het herkennen van digitale gevaren, maar mensen ook leren wat te doen als het hen toch overkomt.
“We doen er alles aan om bankieren zo veilig mogelijk te maken en online risico’s voor onze klanten te voorkomen”, legt Marnix van Stiphout (lid van de Management Board Banking en Chief Operations Officer bij ING) uit.
Van Stiphout benadrukt daarnaast dat het belangrijk is dat er meer voorlichting komt over veilig surfen op internet, en ook over veilig online en mobiel bankieren. “Iedereen moet zich bewust zijn van hoe je digitaal weerbaarder wordt. Daarom is dit platform zo ontzettend belangrijk en zijn we samen met KPN de trotse initiatiefnemer.”
Nationale cursus
Op het platform van ‘Unlock Digitale Weerbaarheid’ zijn lessen te vinden, waarmee iedereen die er behoefte aan heeft kan kennismaken met de leuke en minder leuke kanten van het internet. Denk hierbij aan de lessen ‘digitale babbeltrucs’, ‘online fraude’ en ‘laat je niet hacken’.
De lessen kunnen online worden gevolgd, maar dus ook naar wens in de buurt. Op basis van de inzichten uit het platform zal gerapporteerd worden over het niveau van digitale weerbaarheid.
Dag van de Digitale Weerbaarheid
Om de campagne extra kracht bij te zetten wordt 8 oktober omgedoopt tot de jaarlijkse 'Dag van de Digitale Weerbaarheid'. Tijdens de allereerste editie hielpen KPN medewerkers in het hele land om de kennis over digitale weerbaarheid te vergroten.
Ook ING wordt daarin een belangrijke rol toebedeeld, juist vanwege het feit dat de bank over negen miljoen klanten beschikt. Via zijn eigen communicatiekanalen zal ING zijn klanten wijzen op de lessen die het platform te bieden heeft.