Advicent, de Amerikaanse marktleider in financiële planning heeft het Nederlandse Figlo producent van software voor financieel advies en planning, overgenomen. Een woordvoerder van Figlo laat weten dat de naam ‘Figlo’ blijft bestaan en dat het er geen consequenties zijn voor de medewerkers. Ook het directieteam blijft aan.
8000 gebruikers
Beide bedrijven zijn in eigen land marktleider in software voor financieel advies en planning voor banken, verzekeraars, financieel adviseurs en accountants. Een groot deel van de intermediaire markt, financieel planners en accountants werkt met het Figlo Platform, dat circa 8000 gebruikers heeft.
Online toegang voor klanten
Volgens oprichter en directeur Jenze Bosma van Figlo, was Advicent op zoek naar een online applicatie waarmee het Amerikaanse bedrijf zich kan onderscheiden en kan groeien op de Noord Amerikaanse markt. Figlo had zo’n oplossing, waarmee niet alleen de adviseur, maar ook diens klanten online toegang krijgen tot hun persoonlijke financiële planningsinformatie. Ook de consumenten kunnen via deze oplossing online berichten uitwisselen met hun adviseur of bank. Dat levert een makkelijker en meer gestroomlijnd adviesproces op van hogere kwaliteit. Dat schrijft het vakblad Computable over de overname.
Beter inspelen op internationale trend
Volgens Bosma is de overname een logische stap voor beide bedrijven. In het vakblad Automatiseringsgids zegt hij: “Nederland loopt voorop in het begrijpelijk maken van complexe financiële informatie en online communicatie tussen adviseur en klant. Binnenkort zal deze trend internationaal doorbreken. Als onderdeel van de Advicent Groep kunnen wij hier beter op inspelen en ons product nu ook wereldwijd aanbieden”. Advicent is in Amerika en Canada bekend van haar financiële planningssoftware NaviPlan, Profiles en marketing communicatie tool Advisor Briefcase. Met de overname van Figlo kan Advicent haar productlijn van financiële planningssoftware uitbreiden met extra online toepassingen. Omdat het Figlo Platform is opgebouwd uit verschillende ‘bouwstenen’ kunnen financiële instellingen hun eigen toepassingen samenstellen.
Amerikaanse en Canadese markt veranderen
“Consumenten willen tegenwoordig op een snelle en toegankelijke manier een goed onderbouwd financieel advies krijgen’, zegt Phil Cunningham, directeur van Advicent. “Ook vragen consumenten naar nieuwe manieren om direct te communiceren met hun financieel adviseurs. Met de technologie van Figlo kunnen we een belangrijke voorsprong nemen op deze gebieden. Dit zal de Amerikaanse en Canadese markt veranderen”, aldus Cunningham tegenover het online platform Amweb. Figlo verwacht naast een groei op de Amerikaanse markt, de komende jaren een gestage groei op de Europese markt te kunnen realiseren.