Hoewel de olieprijzen gedaald zijn en dit degenen met een auto niet ontgaan zal zijn, heeft deze daling niet direct invloed op de prijzen van vliegtickets. De reden hiervoor is dat vliegtuigmaatschappijen afspraken omtrent kerosineprijzen voor ongeveer een jaar vastleggen, en reizigers hier dus pas later de eventuele vruchten van zullen plukken.
Sinds juni dit jaar laat de olieprijs een neerwaartse lijn zien, en met name in de afgelopen twee maanden is de prijs fors gedaald. Nadat in juni de prijs van een vat olie $115 dollar bedroeg, schommelt de prijs van een vat olie momenteel onder de $60. Binnen diverse industrieën is het effect van de lagere olieprijs al zichtbaar (bijv. tansport sector), dat de ticketprijzen van luchtvaartmaatschappijen niet ook zijn gedaald zijn roept vragen op van verschillende kanten.
De reden dat er nog geen verschil te zien is in ticketprijzen komt volgens Jos Versteeg, Analist bij Theodoor Gilissen, doordat luchtvaartmaatschappijen hun brandstofkosten een jaar van te voren vastzetten. Hiermee proberen ze om op kosteneffectieve manier de fluctuatie van de olieprijs tegen te gaan, ook wel bekend als ‘hedging’. “Op korte termijn zie je geen verschil in de ticketprijzen want luchtvaartmaatschappijen zetten de brandstofkosten als het ware vast tot een jaar vooruit,” aldus de bankier. “Komend jaar gaan we dat wel merken.”
Daarbij bedraagt de brandstofprijs voor vliegtuigen slechts een derde van de totale kosten van een vlucht. En er wordt gevlogen op kerosine, en niet op ruwe olie, waardoor de prijs van een vliegticket niet alleen op de olieprijs gestoeld wordt. Verder heeft de luchtvaartsector te maken met zeer lage marges, dus zal in veel gevallen gekozen worden om de daling in olieprijzen niet direct door te spelen aan consumenten.
Transparanter communiceren
De ‘gewone’ consument is zich echter niet bewust van de dynamiek in de branche en wat er achter de schermen afspeelt. De internationale zakelijke reisorganisatie ATPI is dan ook van mening dat luchtvaartmaatschappijen transparanter zouden moeten communiceren. De daling van de olieprijzen roept de vraag op wanneer luchtvaartpassagiers hier ook hun voordeel mee kunnen doen. Volgens Willem Starink, directeur va ATPI, is het lastig om uit te leggen dat dit pas een jaar later een rol kan gaan spelen. Stark roept de luchtvaartsector op hier meer aandacht aan te besteden.
Lagere brandstofkosten
Toch is er ook positief nieuws voor luchtreizigers. Pieter Elbers, President-Directeur van KLM, gaf eind november – in toelichting op bezuinigingsplannen – aan dat hij volgend jaar lagere brandstofkosten verwacht, en dat hiermee de ticketprijzen ook zullen dalen. Theodoor Gilissen verwacht dat de olieprijs in 2015 tussen de $60 en $80 dollar per vat zal bedragen.