De aanpak van cybercrime van Nederlandse banken is zo succesvol dat steeds meer buitenlandse banken de Nederlandse cybercrimebestrijding kopiëren, meldt het FD. Terwijl wereldwijd de kosten toenemen, halveerden in 2014 de cybercrimekosten van banken in Nederland. Uniek is de bereidheid van banken om gevoelige informatie met elkaar te delen, waardoor zij van elkaar kunnen leren.
Terwijl wereldwijd de kosten door digitale fraude stijgen, zijn de kosten in Nederland sinds 2012 juist flink gedaald. In 2012 bereikte de schade voor Nederlandse banken een piek van €82 miljoen. Hoewel de exacte cijfers nog niet bekend zijn gemaakt, stellen de Nederlandse banken dat in 2014 de kosten zijn gehalveerd ten opzichte van 2013. De totale schade door creditcard- en betaalpasfraude, en misbruik van internetbankieren zou voor afgelopen jaar ongeveer rond de €17 miljoen euro liggen.
De Nederlandse aanpak
De kostendaling is waarschijnlijk grotendeels gerealiseerd door de unieke aanpak die de Nederlandse banken hebben ten opzichte van cybercrime. Gijs Boudewijn, adjunct-directeur van de Betaalvereniging Nederland, zei tegen het FD: “Banken hebben besloten niet te concurreren op veiligheid. Het heeft de financiële sector in Nederland een voorsprong gegeven bij de aanpak van cybercrime.”
In plaats van gevoelige informatie over online fraude en misdaad binnen de muren van de eigen bank te houden, wordt deze vrijelijk onderling gedeeld. Volgens Boudewijn is hierdoor een steile leercurve ontstaan die de samenwerkende banken beter in staat stellen zich tegen het online geweld te wapenen. Internationale afspraken met de grote creditcardbedrijven dragen daarnaast ook bij aan het terugdrijven van de kosten.
Internationaal populair
Op basis van gesprekken met de belangrijkste partijen op het gebied van cyber security in de financiële sector, schrijft het FD eind vorige week dat de Nederlandse aanpak steeds populairder wordt in het buitenland. Steeds meer financiële instellingen in het buitenland delen hun cybercrime-informatie met concurrerende banken. Naast het onderling delen van informatie kenmerkt de Nederlandse aanpak zich ook door de effectieve bestrijding van malwarefraude door gebruik van Big Data.
Gebruikersdata wordt geanalyseerd om fraudeurs te identificeren, waarbij onder ander gelet wordt op het snel achter elkaar gebruiken van verschillende apparaten, eerste gebruik van rekeningnummers, en IP-adressen van en mogelijke malware-infecties op computers van gebruikers.