Amerikaanse zakenbank JPMorgan is onlangs ingehuurd door het Franse PAI Partners om lingeriewinkelketen Hunkemöller te verkopen. De van oorsprong Nederlandse lingerieketen zal voor €500 miljoen de etalage in gaan.
PAI Partners is een van de grotere investeringsmaatschappijen van Europa en de grootste van Frankrijk. PAI Partners is van oorsprong de investeringstak van BNP Paribas opgericht in 1872. Een van de specialisaties van de private equity investeerder is uitbouwen en met winst doorverkopen. Precies de strategie die PAI heeft toegepast op Hunkemöller de afgelopen jaren.
Expansie
In 2011 kocht PAI Partners de van oorsprong Nederlandse lingerieketen Hunkemöller voor €265 miljoen van Maxeda – het voormalige Vendex-KBB-concern. Sindsdien is het aantal filialen verdubbeld naar een totaal van ongeveer 650 internationaal, waarvan 130 in Nederland. Afgelopen jaar alleen al zouden er 70 nieuwe filialen bijgekomen zijn, claimt financieel directeur Ron Hemmen tegenover het FD.
De uitbreidingsstrategie kost wel wat. De afgelopen jaren draaide de keten voornamelijk verliezen. In 2013 werd €2,6 miljoen verlies genoteerd, op een omzet van €272 miljoen. Hoewel de jaarrekening van 2014 nog niet beschikbaar is, wordt gespeculeerd dat de keten afgelopen jaar een bedrijfsresultaat van €50 miljoen heeft gehaald.
Verkoop
Na ruim vier jaar van uitbouwen en investeren vind PAI Partners de tijd rijp om te incasseren. De investeringsmaatschappij hield een selectieprocedure om een begeleidende partij te selecteren. JPMorgan kwam als winnaar uit de bus, met zijn voorstel om de lingerieketen voor €500 miljoen van de hand te doen. Het gerucht gaat dat er ook kort gekeken is naar de mogelijkheden van een beursgang, maar dat hier voorlopig nog van wordt afgezien.
Voor potentiele kopers kijken JPMorgan en PAI voornamelijk in de richting van private equity-firma’s en grote investeerders. Voorbeelden die genoemd worden zijn CVC, KKR en Apollo.