ABN AMRO is grote veranderingen aan het doorvoeren in zijn werving- en selectiestrategie en organisatie. Sinds het begin van mei 2015 worden de wervingsactiviteiten van zowel flexibel als vast personeel door dezelfde leiding aangestuurd, waar dit eerst nog aparte ‘winkeltjes’ waren.
Dat bleek onlangs tijdens het seminar ‘Integrale aanpak voor het werven van personeel’, naar het gelijknamige handboek dat tijdens de seminar werd geïntroduceerd door onafhankelijk inleenadvies-bureau LaborRedimo. Marian van Soest, Head of Talent Acquisition and Mobility van ABN AMRO, nam tijdens deze seminar in het ABN-hoofdkantoor het woord om te vertellen over de veranderingen in hun werving- en selectiestrategie.
‘Winkeltjes’
Eind 2014 is de werving en selectie van ABN AMRO verdeeld over een aantal aparte ‘winkeltjes’, vertelt Van Soest. De recruiters werken apart van elkaar en hebben allemaal hun eigen doelgroep – de recruiters voor trainees werven geen executives, en de recruiters voor ervaren bankiers bemoeien zich niet met de werving van managers. Hoewel de werving van vaste werknemers en die van flexibele krachten wel in dezelfde afdeling gebeuren sinds 2010, wordt dit nog niet door dezelfde personen aangestuurd. Daar komt nu verandering in.
De missie
Vanaf 1 mei komen alle wervingsactiviteiten van ABN AMRO onder dezelfde aansturing te staan. Van Soest hoopt dat vanaf 2017 ook de individuele recruiters zelf krachten voor zowel de flexibele schil als het vaste personeelsbestand zullen gaan werven, en ziet voor de toekomst ook de ambitie om deze wervingen in één systeem te verwerken. Eind 2014 is de nieuwe strategie goedgekeurd door de Raad van Bestuur.
Hoewel er met het groene licht geen besparingsdoel is meegegeven blijven de kosten belangrijk volgens Van Soest: “Natúúrlijk is beheersing van de kosten belangrijk. Wat we nog moeten doen, is beter kijken naar: wat is de opbrengst van iemand in de flexibele schil? Is het erg als zo iemand 1,5 keer zoveel kost als een vaste kracht? Niet als hij ook 1,5 keer zoveel oplevert natuurlijk. Maar voordat we dat kunnen zeggen, moeten we ook toe naar een betere beoordeling van onze inhuur.”
“We doen het stapje voor stapje”, aldus de werving leidinggevende. “Maar ik geloof wel dat dit de weg is die we moeten gaan.” Van Soest wijst daarbij ook op het slechte imago van de bankensector en de gevolgen daarvan voor de arbeidsmarkt. “We zijn echt geen aantrekkelijke werkgever meer. Ik overdrijf, maar we mogen tegenwoordig al blij zijn als we mensen binnenkrijgen die zeggen geïnteresseerd te zijn in de bank. Laten we die dan ook goed behandelen. Als je ziet hoe wij nu met hen omgaan, dat kan nog véél beter”.
20.000 sollicitanten
Om een indruk te geven van de omvang van de wervingsactiviteiten van de bank haalt Van Soest enkele cijfers naar voren. In het afgelopen jaar bracht de bank 3.700 vacatures en werden er in totaal zo’n 2.100 nieuwe werknemers aangenomen. Op het werkaanbod kwamen zo’n 20.000 sollicitanten af. Maar ABN AMRO heeft te maken met zowel ‘enorme overvloed’ als ‘enorme schaarste’ volgens Van Soest. De sollicitanten komen wel, maar ‘het echte talent’ daar tussen vinden lijkt wel steeds lastiger te worden.