Deutsche Bank heeft plannen aangekondigd voor het openen van drie innovation labs in Berlijn, Londen en Silicon Valley. In de Deutsche Bank labs zal worden samengewerkt met technologische partners Microsoft, HCL en IBM om zo innovatie te stimuleren en nieuwe technologieën in te zetten om de producten, diensten en processen van de bank te verbeteren.
Eind vorig jaar al aangekondigd door The Wall Street Journal, heeft Deutsche Bank nu officieel zijn plannen bekend gemaakt om drie innovation labs te openen in samenwerking met Microsoft, IBM en HCL Technologies. De plannen zijn onderdeel van het strategische plan van de grootste Duitse bank, Strategy 2020, waarin de bank een budget van €1 miljard vrijmaakt om de komende vijf jaar te investeren in digitale initiatieven.
Berlijn, Londen en Silicon Valley
De drie innovation labs, die naar verwachting vanaf het vierde kwartaal van 2015 volledig operationeel zullen zijn, worden geopend in Berlijn, Londen en Silicon Valley. Elk van de Deutsche Bank labs wordt ondersteund door een technologische partner met uitgebreide ervaring met het leiden van een innovation lab. In Berlijn is dat Microsoft, in Londen HCL en in Silicon Valley wordt de bank ondersteund door IBM.
In de labs gaan stafmedewerkers van de bank aan de gang om samen met start-ups en academische instellingen op zoek te gaan naar potentieel waardevolle technologische oplossingen voor Deutsche Bank en zijn klanten. De drie partners assisteren hierbij door middel van hun expertise en relaties met interessante partijen. Doel van de labs is om jaarlijks meer dan 500 start-up ideeën te evalueren op hun waarde, deze te testen en indien bruikbaar verder uit te werken voor implementatie in de producten, diensten of processen van de bank. Op deze wijze hoopt Deutsche Bank zijn innovatieve vermogen te verhogen, evenals om zijn relaties te verbeteren met technologische start-ups.
Henry Ritchotte, Chief Operating Officer en Chief Digital Officer bij Deutsche Bank, over het initiatief: “Technologie verandert de manier waarop we bankieren, en innovatie is een van Deutsche Bank’s kernwaarden. Deze labs zullen als brug fungeren tussen de start-ups en verscheidene onderdelen van de Bank, en stellen deze in staat om innovatieve technologie toe te passen om de klantenservice en interne processen te verbeteren.”