Sinds de lancering van Spotcap begin van dit jaar in Nederland heeft het online kredietplatform al vijftig samenwerkingsverbanden gesloten met financiële professionals. Het totale bedrag aan verstrekte kredieten bedraagt momenteel bijna €2 miljoen. “We zetten sterk in op samenwerkingsverbanden met professionele tussenpersonen. Mede daardoor hebben we zo’n snelle groei doorgemaakt in Nederland”, zegt Niels Turfboer, managing director van Spotcap in Benelux en Verenigd Koninkrijk.
Strategie van samenwerking met financiële intermediairs
De online kredietverstrekker voor met name MKB en ZZP’ers is sinds maart actief op de Nederlandse markt. “We hebben vanaf dag één gekozen voor een strategie van samenwerking met financiële intermediairs”, vertelt Turfboer. “Ons product is nog relatief nieuw voor ondernemers; ze kijken vaak nog even de kat uit de boom. Het beste bewijs dat we een goed product te bieden hebben, en dat we een 100% bonafide bedrijf zijn, is de bevestiging dat gerenommeerde financiële advies- en tussenpersonen met ons willen samenwerken en ons product via hun kanalen adviseren en aanbieden”, aldus de managing director.
Breed pallet aan samenwerkingspartners
Samenwerkingspartner vanaf de start is Credion, adviesorganisatie voor het MKB. In een later stadium volgden de samenwerking met onder andere de Week van de Ondernemer, een landelijk initiatief van ING, Kamer van Koophandel en het ministerie van Economische Zaken, Extendum, Finovion en KroeseWevers. Eerder deze week kondigde De Hooge Waerder Corporate Finance te gaan samenwerken met Spotcap. Momenteel ontstaan er ook interessante kruisbestuivingen met FinTech bedrijven zoals Kredietpaspoort, Symbid en Simpled Card. “We blijven zoeken naar mooie, innovatieve samenwerkingsverbanden, waarbij we samen toegevoegde waarde kunnen leveren. En daarbij sluiten we niemand uit, mits professioneel en bonafide uiteraard”, zegt Turfboer.
ACM ziet belangrijke rol voor adviseurs
Recent onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de markt voor MKB-financiering, bevestigt dat er een belangrijke rol is weggelegd voor de adviessector. Een van de conclusies van ACM is dat MKB’ers die op zoek zijn naar financiering, niet altijd bekend zijn met het volledige aanbod op de markt. Verder kost het tijd, moeite en soms geld om de relevante informatie over het productaanbod te verkrijgen. Hierdoor wordt een ondernemer geconfronteerd met significante ‘zoekkosten’. ACM ziet dan ook met name op het gebied van voorlichting een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs.