Fintech mathing platform Matchi is een samenwerking aangegaan met accountants- en advieskantoor KPMG. Door het partnership krijgt het Big 4 kantoor toegang tot de nieuwste innovaties en kan het deze inzetten voor zijn klanten binnen de financiële sector. “Matchi is van grote betekenis als het gaat om het identificeren van nieuwe, baanbrekende concepten voor de financiële wereld. We kunnen hiermee wereldwijd de juiste FinTech innovaties opsporen,” zegt Daniël Horn van KPMG.
FinTech startups zijn bezig om het financiële landschap in hoog tempo te veranderen. Uit recente data van Accenture bleek onder meer dat de wereldwijde investeringen in FinTech het afgelopen jaar zijn verdrievoudigd – van $4 miljard in 2013 naar $12 miljard in 2014. Volgens Accenture biedt de groei van FinTech-investeringen zowel bedreigingen als kansen voor banken en financiële instellingen. Zij zullen zich, als ze niet achter willen blijven, moeten aanpassen aan de nieuwe marktrealiteit en zullen een nieuwe bedrijfscultuur moeten ontwikkelen.
Ook in Nederland ligt FinTech anno 2015 onder het vergrootglas. Diverse grote FinTech bedrijven lopen voorop in de digitale revolutie, waaronder Ayden (onlangs nog verkozen als een van de meest veelbelovende Techbedrijven van Nederland), en dwingen de gevestigde orde om hun strategieën en businessmodellen aan te passen.
Spelers binnen de financiële sector, voor wie de impact van FinTech enorm is, proberen in te spelen op de marktontwikkelingen. Zo richten zij zich steeds vaker op corporate venturing, of gaan partnerships aan met innovatieve startupbedrijven. In lijn met deze groeiende trend, die niet alleen in Nederland maar wereldwijd plaatsvindt, richtte een groep ondernemers in 2013 Matchi op. Het platform koppelt banken en verzekeringsmaatschappijen aan FinTech startups, met het doel win-win partnerships te creëren. Sinds de oprichting is Matchi erin geslaagd om de ideeën en innovaties van meer dan honderd FinTech startups op hun waarde te beoordelen en naar het platform te brengen, en zijn deze gekoppeld aan meer dan vijftig ondernemingen in de financiële wereld.
Onlangs besloot accountants- en advieskantoor KPMG om een partnership aan te gaan met Matchi, als onderdeel van hun focus om toegevoegde waarde te leveren binnen het financial services segment. Het samenwerkingsverband stelt KPMG in staat om voor grote klanten in de financiële dienstverlening toegang te krijgen tot de nieuwste innovaties, die KPMG kan inzetten ten behoeve van de strategische technologische doelstellingen van hun klanten. “Matchi is van grote betekenis als het gaat om het identificeren van nieuwe, baanbrekende concepten voor de financiële wereld. We kunnen hiermee wereldwijd de juiste FinTech innovaties opsporen,” zegt Daniël Horn van KPMG.
Hij vult aan: “Onze samenwerking met Matchi stelt ons in staat om grote ondernemingen in de financiële wereld te helpen bij hun keuze van de meest geschikte technologische oplossingen, hen bij te staan in het toetsen van de kwaliteit en de manier van omgaan met dit soort in het algemeen kleine startups. Bovendien kunnen en zullen wij dit soort startups helpen om zich verder te ontwikkelen en hun ideeën bijvoorbeeld door fusies en overnames dichter naar de markt te brengen.”
In Nederland is KPMG ook actief in het FinTech segment, vorig jaar sloot het kantoor zich aan bij Holland Fintech als founding partner. En in april van dit jaar besteedde Consultancy.nl aandacht aan een interview waarin Marieke Bax (beroepscommissaris en bestuursadviseur bij KPMG) en Robert van Altena, KPMG partner Advisory Governance & Compliance, in gesprek gingen met Don Ginsel, oprichter van Holland Fintech.