Het DNB Bezoekerscentrum - waar je kennis kunt maken met de wereld van geld - is dinsdag officieel geopend. Bezoekers van het centrum kunnen op interactieve wijze, door middel van games, filmpjes of een speurtocht, ontdekken hoe de economie werkt, wat De Nederlandsche Bank doet en wat de invloed hiervan is op hun eigen financiën. Het DNB Bezoekerscentrum bevindt zich aan de Sarphatistraat 1 in het centrum van Amsterdam.
Kennismaken met goud, geld en de economie
Koningin Máxima heeft afgelopen dinsdag, in bijzijn van DNB-president Klaas Knot, het nieuwe Bezoekerscentrum van De Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam geopend. Het nieuwe Bezoekerscentrum richt zich op twee soorten bezoekers. Groepen, veelal afkomstig uit het onderwijs (van voortgezet onderwijs t/m universiteit) kunnen als vanouds een rondleiding krijgen. Daarbij verkennen zij in competitieverband de diverse werkterreinen van DNB, zoals toezicht, monetair beleid, betalingsverkeer en economisch advies.
Behalve het georganiseerde groepsbezoek biedt het nieuwe centrum ook de gelegenheid voor ‘inloopbezoek’ op de begane grond. Voorbijgangers, toeristen en geïnteresseerden kunnen vrij binnenlopen om kennis te maken met DNB. Van versnipperde bankbiljetten, oude munten tot het goud, het is allemaal te ontdekken.
Naast Nederlandse zijn ook buitenlandse bezoekers van harte welkom. Het centrum is tweetalig ingericht, in het Nederlands en Engels. DNB Bezoekerscentrum is geopend van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren.
Financiële educatie op de agenda
Tegelijk met de officiële opening ging ook de promotiecampagne Geld vertelt van start. Koningin Máxima kreeg na de opening een rondleiding door het Bezoekerscentrum, waarbij scholieren en studenten de interactieve onderdelen demonstreerden. Afsluitend sprak zij met betrokkenen over het belang van financiële educatie en de samenwerking tussen de verschillende partijen, waaronder DNB.
DNB-president Klaas Knot benadrukte in zijn toespraak het belang van openheid en toegankelijkheid. 'We hebben onze uiterste best gedaan om onze activiteiten zo toegankelijk en zo interactief mogelijk te presenteren. Hierdoor ontstaat er meer begrip over hoe de economie en de financiële sector in elkaar steken. En dat is goed voor iedereen.'