Royal Bank of Scotland heeft een online ‘Ideas Bank’-portal gelanceerd. Op de nieuwe portal kunnen bezoekers hun mening over bepaalde ideeën geven. Doel van de portal is om de vraag vanuit consumenten te verankeren in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.
Met dit initiatief is er opnieuw een bank die in de wereld van ‘idea crowdsourcing’ is gedoken. Eind 2011 werd door de Australische Commonwealth Bank een van de eerste ideegeneratieplatforms opgestart.
Ideeënportal
Klanten die de website bezoeken worden uitgenodigd om hun ideeën te delen over hoe de bank zijn diensten kan verbeteren. Suggesties zijn beperkt tot 260 karakters en alle postings worden voor publicatie door software gemodereerd om onbeschofte en aanstootgevende berichten eruit te filteren.
De website toont de populairste ideeën en de top vier-onderwerpen van de afgelopen maand. Op dit moment staan suggesties over mobiel en online bankieren bovenaan de lijst. Verder informeert RBS de bezoekers over ideeën die zijn overgenomen en doorgevoerd.
Imagobooster
De Britse pers voegt aan het nieuwsbericht toe dat de lancering van de nieuwe ‘Ideas Bank’ voor RBS ook een mogelijkheid is om positief in het nieuws te komen op het gebied van IT. In de afgelopen maanden kreeg de staatsbank een golf aan negatieve publiciteit over zich heen. Ook had RBS recentelijk te maken met IT-tegenvallers, waaronder een mislukte IT-softwareupdate vorig jaar die leidde tot een tiendaagse achterstand in de verwerking van betalingen. De bank moest daardoor £125 miljoen opzij zetten voor compensatie.