De Kenya Commercial Bank (KBC) heeft strategieadviesbureau McKinsey ingehuurd om de nieuwe strategie van de bank te creëren, zijn business model te beoordelen en veranderingen voor te stellen die de organisatorische efficiëntie vergroten. McKinsey en een speciaal comité van de bank zullen de leiding hebben over het tweejarige programma.
KBC is de grootste bank in Kenia en één van de grootste op het Afrikaanse continent. Ondanks zijn omvang bleek uit een hoogwaardige test van McKinsey dat de bank ondermaats presteert als de prestaties gemeten worden ten opzichte van ratio’s als return on asset, return on investment en equity. “We zijn de grootste bank, maar staan er niet goed voor in tests als return on investment”, bevestigde KBC Group-voorzitter Peter Muthoka.
Vrees voor banenverliezen
Werknemers en vakbonden reageerden niet positief op de aanstelling van McKinsey. Strategieadviesbureaus staan erom bekend dat zij maximale efficiëntie nastreven op basis van de beste prestaties van gelijken, en als gevolg daarvan hebben werknemers hun angst voor een reorganisatie benadrukt. Afgelopen week ontsloeg Barclays Bank of Kenya, de grootste concurrent van KBC, ongeveer 200 werknemers bij een poging om “zijn personeelsbestand in lijn te brengen met zijn nieuwe strategische richting”.
In een korte reactie zei Martin Oduor-Otieno, CEO van KBC, dat het programma niet is gericht op het terugdringen van het personeel, maar op het creëren van meer efficiëntie en kostenreducties. “Het project zal naar verwachting ook prestaties, beloningsmodellen en personeelsaantallen beoordelen. Het is ontworpen om de productiviteit en motivatie te verbeteren”, bevestigde hij.