Private banking is een van de meest competitieve segmenten in de bankensector, en als gevolg daarvan staan de winsten onder bijzonder hoge druk. Als private banks in de nabije toekomst succesvol willen blijven, zullen ze hun strategie moeten aanpassen aan de veranderende externe en interne omgevingen. Tegelijkertijd moeten ze hun operating models transformeren. Dat blijkt uit het onderzoek “Private Banking Study 2012” van Eurogroup Consulting.
In het rapport onderzoekt het adviesbureau de huidige staat van private banking en presenteert het een overzicht van best practices binnen de private banking sector.
Winsten onder druk
De druk op de winstgevendheid is het resultaat van diverse externe en interne factoren. In het rapport identificeert Eurogroup Consulting zes sleutelfactoren:
- Door de toenemende reguleringsvereisten is het moeilijker om deze vereisten te implementeren en eraan te voldoen.
- Een afnemende vraag naar producten met hoge marges als gevolg van defensief klantgedrag.
- De veranderende wensen van de nieuwe generatie private bankers leidt tot verschillende sales & marketing-modellen.
- De operating- en kostenmodellen van private banks zijn niet langer aangepast aan de huidige tijden van afnemende marges.
- Complexe IT-infrastructuren veroorzaken hoge IT-kosten en steunen innovatie onvoldoende.
- Zwaardere externe prijscompetitie leidt tot een nieuwe dimensie van prijzen.
Best practices voor private banks
Op basis van een gedetailleerde analyse van de markt en zijn eigen trackrecord in de sector heeft Eurogroup Consulting acht best practices geïdentificeerd die de winstgevendheid van private banks kunnen verbeteren door middel van inkomens- en/of kostenoptimalisatie.
Download het rapport ‘Private Banking Study 2012' voor meer informatie.