Tot op heden presteerden Islamitische banken doorgaans beter dan de conventionele banken. Uit onderzoek van A.T. Kearney blijkt echter dat de groeicijfers verslechteren en de winstgevendheid afneemt. Volgens het strategie adviesbureau moeten Islamitische banken hun strategie en positionering herzien om te voorkomen dat ze op korte termijn door hun concurrenten worden overtroffen.
“In strategisch opzicht moeten Islamitische banken hun business model en positionering herzien, en beslissen of ze de Islamitische bankenniche volledig willen exploiteren of willen concurreren met de conventionele banken”, zei Cyril Garbois, partner bij A.T. Kearney. “In operationeel opzicht moeten Islamitische banken de efficiency van hun waardeketen verbeteren.”
Islamitische bankenniche
Volledige exploitatie van de Islamitische bankenniche betekent een focus op klanten voor wie nakoming van de Sharia in hun financiële zaken zeer belangrijk is. Daarnaast zullen de banken niet alleen algemene financiale producten en diensten moeten aanbieden, maar ook moslimspecifieke producten. Terwijl autofinanciering en creditcards in overvloed bij Islamitische banken verkrijgbaar zijn, worden er minder producten aangeboden in complexere segmenten zoals asset- en wealth management.
Moslimspecifieke behoeften
Verder zouden Islamitische banken hun producten moeten aanpassen aan moslimspecifieke behoeften om een platform voor daadwerkelijke differentiatie te creëren. “Er zijn veel mogelijkheden op de markt voor moslimspecifieke klantbehoeften, in de vorm van toegewijde producten die volledig overeenstemmen met de Islamitische kernwaarden. Deze mogelijkheden zijn onderontwikkeld en vormen daarom aantrekkelijke platforms voor winstgevende groei voor spelers die de niche willen exploiteren”, aldus Alexander von Pock, principal bij A.T. Kearney.
Efficiency
Het adviesbureau liet verder weten dat Islamitische banken, ongeacht de strategische positie die ze zullen kiezen, in veel gevallen hun winstgevendheid moeten verbeteren door meer efficiency in hun bedrijf. A.T. Kearney beschouwt daarbij verkoopeffectiviteit, operationele efficiency en prestatie-management als de belangrijkste verbeterpunten voor banken om hun impact op de bottom line te maximaliseren.