Verzekeraars hebben afgelopen jaren miljoenen klanten geinformeerd over (recht op) compensatie en mogelijkheden met hun beleggingsverzekering. Nu zijn de bemiddelaars en adviseurs aan zet. Als ’s-lands grootste bemiddelaar zag de Rabobank zich geplaatst voor een gigantisch ingewikkelde klus: hoe kun je 280.000 klanten met 400.000 beleggingsverzekeringen op effectieve wijze van hersteladvies voorzien? In de afgelopen periode heeft de Rabobank hiervoor de voorbereidingen getroffen. Het project wordt ondersteund door consultants van IG&H Consulting & Interim.
Hersteladvies
Een hersteladvies is een advies aan een klant met een beleggingsverzekering of woekerpolis en is er op gericht om je te adviseren of en hoe je alsnog je oorspronkelijke doel kan bereiken.
Je kunt namelijk geconfronteerd worden met een lagere opbrengst van je beleggingsverzekering of woekerpolis dan verwacht. Het vermogen dat je denkt op te bouwen voor bijvoorbeeld de aflossing van je hypotheek,of voor pensioenopbouw haal je hierdoor misschien niet.
De AFM verwacht van financiële adviseurs dat ze hun klanten actief zullen benaderen voor een hersteladvies en hen ook daarna op de hoogte zullen houden van de ontwikkeling van hun product.
Rabobank case
Omdat de Rabobank ’s-lands grootste bemiddelaar van financiële producten is, is het inrichten en organiseren van het hersteladvies een ‘mega-operatie’. Zo moet de bank rekening houden met een grote heterogeniteit binnen de portefeuille, die bestaat uit producten van meer dan 40 verschillende maatschappijen. Bovendien hebben de financiële producten een variëteit in fiscale regimes, doelen en looptijden. De decentrale structuur van de Rabobank brengt een additionele uitdaging met zich mee – contacten met klanten zijn verspreid over 139 zelfstandige Rabobank filialen. Het centrale projectteam moet er daarom voor zorgen dat de communicatie vanuit lokale kantoren geharmoniseerd en afgestemd verloopt.
Aanpak
Samen met project medewerkers van de Rabobank werd in de zomer vorig jaar gestart met het opstellen van een projectaanpak. Begonnen werd met een analyse van de portefeuille. De portefeuille werd gecategoriseerd op o.a. type product, risico en klant. De assessment vormt input voor de scope van het hersteladvies en de benodigde communicatie richting klanten.
Daarna is in intensieve, kortcyclische werksessies samen met zes lokale banken de aanpak gezamenlijk geconcretiseerd. Centraal in de aanpak staat ‘co-making’ met de lokale Rabobanken. “Alleen door draagvlak te creëren bij de adviseurs, die weer met de klant om tafel moeten, wordt succesvolle uitvoering mogelijk gemaakt” zegt Hugo van Vledder, partner bij het adviesbureau.
Hoewel er nog bergen werk moeten worden verzet, is Jan Geurts, opdrachtgever van Rabobank Nederland, vooralsnog erg tevreden over de bijdrage van het adviesbureau: “IG&H blinkt in dit traject echt uit in de werksessies, die uitstekend zijn voorbereid en op zeer plezierige wijze worden gegeven. Daarnaast zijn het vakmensen en 'down to earth' consultants, betrouwbaar en leuk om mee te werken”.