Steeds meer grote bedrijven starten een corporate investeringsfonds. Dit was al een tijdje een trend in de VS, maar is nu ook overgeslagen naar Nederland. Na aankondigingen eerder dit jaar van onder andere Eneco, KPN en Aegon volgt ABN AMRO met haar digital impact fund. Wat is de rationale hierachter en op welke behoefte spelen we in? Een blog van Menno van Leeuwen, Hoofd Focus Team Innovation Centre bij ABN AMRO.
Amerika aan kop in corporate venturing
Toen ik begin vorig jaar in Silicon Valley was om een goed beeld te krijgen van het innovatieklimaat in Amerika, bezocht ik onder andere een aantal accelerators. Uit mijn gesprekken met de startups daar bleek dat meer dan de helft van de investeringen wordt gedaan door corporates. Corporate development teams en investeerders zitten letterlijk zij aan zij in co-working spaces en concurreren met elkaar op investeringen in veelbelovende startups. Dit is één van de factoren achter de hoge waarderingen van Silicon Valley startups.
Ook Nederland verlegen om corporate geld
Neelie Kroes riep bij de opening van TSO Munt Sq. vorige maand corporates op om de Nederlandse startups nog meer te ondersteunen. Naast ABN AMRO’s co-working space werd KPN als voorbeeld met haar fonds van 35 miljoen aangehaald. Meer corporate venturing kan het Nederlandse startup-ecosysteem een flinke boost geven. Dat is ook wel nodig, want ons land heeft de ambitie om op dit gebied een internationale frontrunner te worden. Nu staan we in Europa op nummer vier en wereldwijd op plek negentien in de Global Startup Ecosystem 2015. Vooral als het gaat om beschikbaar kapitaal valt er nog veel te winnen.
FinTech fondsen
Als we naar investeringen in startups binnen de FinTech-sector kijken, spelen er meerdere overwegingen mee. Het marktaandeel van banken ligt onder druk door nieuwe online toetreders. Peer-to-peer lending is daar een goed voorbeeld van. Steeds meer banken nemen aandelenbelangen in dit soort platforms en creëren op deze wijze opties tot groei en winst. Naast defensieve overwegingen zie ik vooral ook offensieve gronden voor investeringen in FinTech startups. De financiële sector kan van hen leren. Ze spelen goed in op de behoefte van klanten, zeker die van de digitale generatie. Als nieuwe speler moeten ze ook wel, want alleen met producten die exact aansluiten op de wensen van klanten kunnen ze als nieuwkomer een plek op de markt verwerven. Samenwerken en investeren in dit soort startups loont.
Steeds meer strategische samenwerkingen
Voor corporates die strategisch in startups investeren, is een financiëel rendement natuurlijk belangrijk. Maar ze kijken ook naar het potentiële rendement voor hun eigen organisatie. Om de kans op langetermijnsucces te vergroten, is het belangrijk dat deze samenwerking geloofwaardig is. Corporates moeten zich niet blindstaren op de FinTech-hype, maar naar specifieke producten of diensten zoeken die een aanvulling zijn op hun portfolio. Daarnaast moet de cultuur van de startup passen bij die van hun eigen organisatie.
Als de startup goed is en groeit, kun je de propositie samen ontwikkelen, markten en verdienmodellen testen of zelfs nieuwe producten lanceren vanuit het partnership. Als je dan ook nog eens groeikapitaal ter beschikking stelt, kun je een prima rendement maken. Bovendien draagt de samenwerking bij aan de digitale transformatie van je corporate. Het Venture Fund van Aegon laat goed zien hoe dit werkt.
Meer financieringsopties voor FinTech startups
De strategische investeringen van corporates voorzien ook in een behoefte van FinTech startups in Nederland. Zij begeven zich in een sterk concurrentieveld en moeten snel opschalen. Als er meer investeringskapitaal beschikbaar is en de startups een bank als lanceerplatform of testklant kunnen gebruiken, vergroot dat hun kansen op succes. Door de opkomst van corporate investeringsfondsen en accelerators komt er niet alleen meer kapitaal beschikbaar, maar ook meer keuze. Ze kunnen kieskeuriger zijn en zelf beslissen met wat voor soort investeerder ze in zee gaan. Een gezonde ontwikkeling, zeker binnen een relatief kleine markt als Nederland.
Digital Impact Fund van ABN AMRO
Met het Digital Impact Fund investeert ABN AMRO in bedrijven die al een product hebben gelanceerd en zich in de groeifase bevinden. Het leidende investeringscriterium is dat de startup producten en technologie ontwikkelt die wij voor onze klanten kunnen inzetten. Wie mijn blogs een beetje volgt, weet dat ABN AMRO zich op verschillende manieren inzet om de band met startups te versterken. Onder andere via het Innovation Centre stimuleren we initiatieven die bijdragen aan de digitale transformatie van de bank. De oprichting van het Digital Impact Fund past perfect bij deze doelstelling. Met dit fonds van tien miljoen euro kunnen we een strategisch aandeel nemen in een aantal interessante FinTech-innovators. Offensief geredeneerd: We kunnen onze klanten straks bedienen met nog betere, slimmere en gebruiksvriendelijke financiële producten en diensten.
Oproep voor FinTech startups
De ambitie van het Digital Impact Fund is om de digitalisering van ABN AMRO te versnellen, onze digitale dienstverlening uit te breiden en de klantervaring te verbeteren. Daarvoor zijn we actief op zoek naar samenwerking met frontrunners op het gebied van technologie, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid: van mobile banking tot personal finance en van payments tot security & e-identity. Bij voorkeur participeren we in Europese FinTech-bedrijven die al een product hebben gelanceerd en zich in de groeifase bevinden. Past je onderneming in dit profiel? Neem dan contact met mij op via menno.van.leeuwen@nl.abnamro.com.