De voorbereidingen om Postbank naar de beurs te brengen zullen naar verwachting sneller worden afgerond dan in eerste instantie gepland. Deutsche Bank wil eerder van het in 2008 aangekochte retail onderdeel af, meldt Welt am Sonntag onlangs op basis van bronnen die bekend zijn met de situatie.
In 2008 besloot Deutsche Bank een aandeel van 30% te nemen in Postbank, de retail bancaire dochter van Deutsche Post. Op dat moment was Postbank Duitsland’s grootste consumentenbank met circa 14,5 miljoen klanten. Een reeks van verdere aandelentransacties – met een gecombineerde waarde van €6 miljard – volgde, waardoor per eind 2014 circa 97% van de aandelen in handen was van Deutsche Bank. Echter zorgden strengere wet- en regelgeving, de historisch lage rentestand en de stevige concurrentie in het retail segment van de Duitse financiële sector ervoor dat de overgenomen retail bank maar weinig voordelen opleverde, en zelfs de winstgevendheid van het moederbedrijf onderdrukte.
Besluit tot verkoop
In april 2015 kondigde Deutsche Bank aan zijn strategische koers ingrijpend te wijzigen. Onderdeel van de afslankingsoperatie – die erop gericht is om de kosten in vijf jaar tijd met zo’n €3,7 miljard te verlagen – was ook het verkopen van de Duitse Postbank. Kort daarop kwam het nieuws dat Oostenrijkse bank BAWAG PSK interesse had in de Duitse retail-gigant, maar Deutsche Bank maakte bekend Postbank toch liever naar de beurs te brengen dan aan een enkele partij over te dragen.
Versnelde beursgang
Welt am Sonntag, de grootste Duitse zondagskrant meldt dat Deutsche Bank zijn voorbereidingen van de beursgang van Postbank in een sneller tempo aan het uitvoeren is dan verwacht. Bronnen van de krant melden dat de voorbereidingen al aan het begin van 2016 afgerond zouden kunnen zijn, terwijl Deutsche eerder had aangegeven de beursintroductie voor het eind van 2016 te hebben gepland.