Binnenkort is het niet meer nodig om aparte toegangscodes te onthouden voor bepaalde websites. De manier waarop je bij je eigen bank inlogt kan namelijk worden gebruikt voor het inloggen bij andere organisaties, zoals bij de Belastingdienst en verzekeringsmaatschappijen.
Controle bij de consument
Consumenten verlenen uitdrukkelijk goedkeuring aan hun bank voor het verstrekken van de gegevens die nodig zijn om zich bij een organisatie te identificeren. Ze houden daarmee volledige controle over welke gegevens aan welke partij worden verstrekt. Per organisatie kunnen die gegevens verschillen. Zo kan de bank namens het ene bedrijf goedkeuring vragen voor het doorgeven van de naam en woonplaats van de klant en namens het andere bedrijf voor het doorgeven van zijn geboortedatum.
Online zekerheid over identiteit
Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een wettelijk identiteitsbewijs legitimeren. Banken kunnen die zekerheid bieden omdat iedere klant zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.
Pilots met consumenten
De eerste pilots waarin klanten zich met de inlogmiddelen van hun bank online kunnen identificeren bij andere organisaties, starten begin 2016 onder regie van Betaalvereniging Nederland. Zo worden er pilots gehouden met een verzekeringsmaatschappij en met de Belastingdienst. Ook met andere bedrijven en instellingen kunnen volgend jaar pilots worden uitgevoerd.
Nadat de ervaringen van consumenten en organisaties in deze pilots zijn geëvalueerd, wordt de gezamenlijke dienst van de banken breder aangeboden in de markt. Klanten van banken kunnen daardoor kiezen voor het gemak en de veiligheid van de inlogmethode van hun eigen bank om zich op verschillende websites te identificeren.