ITDS Business Consultants heeft dit jaar voor het eerst, als onderdeel van zijn Social Media Insurance Monitor, ook een award uitgereikt voor de meest Social Bank, aan de bank die het beste gebruik maakt van social media. De Social Bank 2015 is ABN AMRO. Aegon, Centraal Beheer en Nationale Nederlanden mogen zich in de verzekeringsbranche de koplopers noemen als het gaat om de inzet van social media.
Voor de vijfde keer voerde ITDS, een adviesbureau uit Naarden gespecialiseerd in de financiële sector, de ‘Social Media Insurance Monitor’ uit, een onderzoek naar de inzet van social media door verzekeraars. Om de inzet van kanalen als Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+ en Whatsapp te beoordelen keken de onderzoekers naar verschillende prestatiefactoren, waaronder de activiteit op sociale kanalen en het experimenteren daarmee, het gebruik van video, de responsiveness van de website, de strategie en de gestelde KPI’s. 76 verzekeraars werden dit jaar door de onderzoekers onder de loep genomen.
Verzekeraars
Net als vorig jaar kwam Aegon als beste uit de bus. “Slim met data, sterk in het aangaan van de dialoog via alle kanalen en actief met video. Een terechte winnaar en een inspiratie voor de branche!”, aldus de jury over de koploper. Aegon wordt met name geroemd om zijn brede vertegenwoordiging en actieve houding in het social media landschap: “Via alle kanalen zoekt de organisatie continu de dialoog met de klant en stelt ze relevante vragen over het productaanbod. Zo ontstaat er een scherp beeld van wat er speelt en waar behoefte aan is.” Ook lopen Aegon medewerkers voorop bij de adoptie van social media, waarmee ze steeds meer ‘merkwerkers’ worden, daarbovenop heeft de verzekeraar profijt van een groeiende groep online kopstukken, ook wel bekend als “ambassadeurs”. De tweede en derde plek gingen naar branchegenoten Centraal Beheer en Nationale Nederlanden.
ABN AMRO beste bank
Voor het eerst sinds de geboorte van de ITDS Social Media Insurance Monitor heeft het adviesbureau ook een award uitgereikt aan de beste bank op het gebied van social media. Volgens ITDS heeft ABN AMRO een ‘terechte eerste plaats’ verdiend. “ABN AMRO is een echte voorloper als het gaat om Social Media. Er wordt veel tijd en energie in geïnvesteerd, ontwikkelingen in de markt worden op de voet gevolgd. Een persoonlijke benadering is erg belangrijk. Dit komt goed naar voren in de campagne ‘Wat is jouw verhaal’?”, aldus de onderzoekers. Verder wordt de grootbank geroemd voor zijn brede mobiele aanbod, de snelle reactietijden, en het testen met 24/7 bereikbaar zijn via Whatsapp. “Vanuit het credo ‘Always connected’ wil de bank zijn waar de klant is. Zo is er altijd contact op een manier en via een kanaal waar de klant zich prettig voelt”, besluit ITDS.