Nederlanders denken dit jaar meer te gaan verdienen op de vrijmarkt dan vorig jaar. Ruim een kwart van de volwassenen is dit jaar van plan spullen te gaan verkopen en verwacht daarmee gemiddeld €92 per persoon te verdienen. Dat is meer dan de €86 die ze vorig jaar verdiend hebben. In totaal komt de verwachte vrijmarktopbrengst in 2013 daarmee op maximaal €315 miljoen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van ING naar vrijmarktverkopen op Koninginnedag.
Troonswisseling stimulans om Koninginnedag te vieren
Het onderzoek van ING laat zien dat ruim driekwart van de Nederlanders van plan is Koninginnedag te vieren. De vrijmarkt is ook nu weer een grote publiekstrekker. Meer dan de helft (53%) van de Nederlanders is van plan om daar naar toe te gaan. Het speciale karakter van 30 april 2013 is voor één op de tien een extra stimulans om juist dit jaar aandacht te besteden aan Koninginnedag. Zo lijkt de troonswisseling de opkomst op de vrijmarkt positief te beïnvloeden. Omdat de mensen die zeggen juist vanwege de troonswisseling Koninginnedag te vieren, vaak aangeven naar de vrijmarkt te gaan.
Vrijmarktomzet: €92 per persoon
De verkopers verwachten dit jaar op de vrijmarkt een opbrengst van €92 per persoon te kunnen binnenhalen. De animo om te verkopen op de vrijmarkt ligt (met 26%) dit jaar iets hoger dan vorig jaar (23%). In totaal komt de verwachte vrijmarktopbrengst in 2013 daarmee op maximaal €315 miljoen. Dat is meer dan vorig jaar is omgezet. Toen wisten de verkopers gemiddeld €86 per persoon te verzilveren en haalden zij in totaal €160 miljoen op. Of de verwachte €92 ook dit jaar echt omgezet wordt, is nog maar de vraag. De afgelopen jaren bleken verkopers te optimistische verwachtingen te hebben. Het weer speelt een belangrijke rol bij het realiseren van de omzetverwachtingen. Bij regen haakt 40% van de verkopers af. Daarnaast komt dan ook nog eens een derde van de kopers niet naar de vrijmarkt.
Voor gezelligheid en de portemonnee op de vrijmarkt
De portemonnee speelt bij vier op de tien verkopers een rol om op de vrijmarkt te gaan staan. Één op de zes verkopers (16%) noemt het geld zelfs als belangrijkste reden. Toch voert geld alleen niet de boventoon. Vier op de tien wil graag van z’n oude spullen af, terwijl het voor 29% vooral gaat om de gezelligheid. Één op de zeven (14%) vindt hergebruik van oude spullen het belangrijkst. Traditioneel zijn veel vrijmarktbezoekers op zoek naar boeken (20%) en speelgoed (16%). Het lijkt dus een goed idee voor verkopers, die hun vrijmarktomzet willen verhogen, om zo goed mogelijk bij die vraag aan te sluiten.
€100 miljoen aan oranjespullen
Natuurlijk wordt niet alleen aan spullen op de vrijmarkt geld uitgegeven. Drie op de tien volwassen Nederlanders (30%) geeft geld uit aan oranjespullen zoals T-shirts, petjes, mokken met het Koningspaar etc. Gemiddeld spenderen ze daar dit jaar €26 per persoon aan. Daarmee zou deze totale ‘Oranjeomzet’ op zo’n €100 miljoen kunnen uitkomen.
Tweedehands aankopen blijven natuurlijk niet tot de vrijmarkt op Koninginnedag beperkt. Vrijwel alle Nederlanders (92%) kopen wel eens iets tweedehands en in de afgelopen twaalf maanden deed driekwart van de Nederlanders dat. Voor hun tweedehands aankopen gebruikt 70% het internet. En hoewel ouderen (met 50%) wat achterblijven bij het gemiddelde, is dat ook onder 60-plussers de meest gebruikte manier om tweedehands waar aan te schaffen.
De waarde van tweedehands
Het effect van de verkoop van tweedehands spullen op de ‘echte’ economie is heel beperkt. De omzet van tweedehandsartikelen op de vrijmarkt telt bijvoorbeeld niet mee in ons Bruto Binnenlands Product. Dit is het bedrag dat officieel weergeeft wat we met zijn allen in een jaar verdienen. Sterker nog, de aankopen op de vrijmarkt kunnen zelfs nieuwe aankopen verdringen, waardoor sommige winkels een deel van hun omzet mislopen. Maar vrijmarktopbrengsten kunnen wel weer worden uitgegeven. De meerderheid van de verkopers wil hun vrijmarktomzet gedeeltelijk (17%) of zelfs helemaal (40%) weer uitgeven.