In 2015 is voor het derde jaar op rij het bedrag dat in Nederland wordt opgehaald aan crowdfunding verdubbeld – van €63 miljoen naar €128 miljoen. Dat blijkt uit het laatste rapport van Douw&Koren, een consultancybureau dat zich specialiseert op crowdfunding. Volgens de consultants neemt de groei echter wel af en is 2016 het ‘moment van de waarheid voor crowdfunding’.
De markt voor crowdfunding in Nederland blijft sterke groei vertonen. Van 2012 naar 2013 verdubbelde het totale opgehaalde bedrag al van €14 naar €32 miljoen via crowdfundprojecten, en van 2013 naar 2014 verdubbelde de markt opnieuw naar een totaal van €63 miljoen. In 2015 heeft opnieuw een verdubbeling van het opgehaalde bedrag plaatsgevonden, naar een totaal van €128 miljoen door ruim 3.500 crowdfundprojecten. Dat blijkt uit het meest recente onderzoeksrapport van crowdfunding bureau Douw&Koren. Nog steeds wordt het overgrote deel opgehaald door ondernemingen – met bijna €109 miljoen, zo’n 85% van het totaal. De overige €19,2 miljoen ging naar creatieve projecten (€9,7 miljoen), maatschappelijke projecten (€5,9 miljoen) en de in deze editie nieuw geïntroduceerde categorie consumenten leningen (€3,6 miljoen), zoals bijvoorbeeld via de peer-to-peer hypotheek van Obvion en Topicus.
Simon Douw een van de oprichters van Douw&Koren, vertelt over de belangrijke verandering die crowdfunding met zich mee brengt: “De kern van crowdfunding is participatie: mensen die geloven in een goed plan en in de initiatiefnemer en daarin willen investeren. Crowdfunding wijst de weg naar een eerlijke economie. Een economie waarin iedereen – ongeacht de grootte van zijn portemonnee – kan investeren en direct ziet wat zijn geld doet. Terwijl veel mensen afgelopen jaren hebben geklaagd over de economie, zetten investeerders met crowdfunding de economie naar hun hand. Zij bepalen welke projecten en ondernemingen het licht zien en welke niet. En als het goed gaat met het project, verdienen zij eraan mee.”
Groei neemt af
Hoewel de crowdfunding in Nederland opnieuw verdubbeld is dit jaar, evenals in de jaren daarvoor, neemt de groei wel af. Douw: “2016 wordt het moment van de waarheid voor crowdfunding. De nu wat stagnerende groei laat zien dat crowdfunding een nieuwe fase in gaat. Bij deze fase hoort een aantal drempels dat overwonnen moet worden om crowdfunding verder te laten groeien.” Het onderzoek van Douw&Koren identificeert een viertal kansen voor groei.
De eerste is het handelingsperspectief van ondernemers en investeerders. Crowdfunding geniet veel bekendheid onder ondernemers en investeerders, maar toch valt het gebruik ervan nog tegen. Volgens Gijsbert Koren, Douw’s medeoprichter, is het vooral zaak “dat ondernemers meer inzicht krijgen in de mogelijkheden van crowdfunding, welk crowdfunding platform bij hen past en hoe crowdfunding te combineren is met andere vormen van financiering. Potentiële investeerders weten vaak niet dat het bij crowdfunding mogelijk is om al vanaf hele bescheiden bedragen te investeren. Dat houdt de groei van crowdfunding tegen.”
Andere zaken die de groei van crowdfunding in Nederland kunnen versterken zijn meer transparantie en professionaliteit van de crowdfunding platforms, meer samenwerking tussen financiële dienstverleners en platforms om crowdfunding te stimuleren en aan te prijzen en de (over)regulering van de crowdfund markt. Nederlandse platforms zouden veel kunnen leren van hun Britse branchegenoten, die veel meer inzicht bieden in hun actuele cijfers, zoals de stand van terugbetalingen en de gemiddelde rendementen.
Koren vindt dat banken ondernemers vaker zouden kunnen doorverwijzen naar crowdfunding voor de financiering van hun onderneming: “Het is natuurlijk heel goed dat banken zich positief uitlaten over crowdfunding en dat een aantal crowdfunding platforms de samenwerking lijkt te zoeken met de bancaire sector. Maar nu nog de praktijk. We zien dat het aantal ondernemers dat door banken doorverwezen wordt naar crowdfunding nog heel beperkt is.” Opvallend is volgens hem dat crowdfunding daarnaast steeds vaker wordt ingezet voor projecten met een publiek karakter, zoals een ziekenhuis, speeltuin of festival in de stad. Koren: “Belasting betalen is niet leuk, maar samen iets bijzonders in de stad of regio mogelijk maken kan enorm aanstekelijk zijn.”