Nederlandse banken introduceren op korte temijn iDIN, een dienst waarmee klanten - met hun inloggevens van de bank - zich kunnen identificeren bij andere organisaties. Betaalverengiging Nederland laat weten dat de dienst lijkt op de de manier waarop consumenten iDEAL gebruiken. In oktober 2015 werd iDIN voor het eerst aangekondigd. Nu volgt een meer concretere beschrijving van de nieuwe dienst. Naar verwachting is in de loop van 2016 de dienst beschikbaar voor instellingen en consumenten.
Klanten kunnen zich met iDIN bekendmaken met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank, bijvoorbeeld bij verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties of webwinkels. Daardoor hoeven zij geen aparte toegangscodes aan te vragen en te onthouden.
Controle bij de consument
Consumenten verlenen uitdrukkelijk goedkeuring aan hun bank voor het verstrekken van de gegevens die nodig zijn om zich bij een organisatie te identificeren. Ze houden daarmee volledige controle over welke gegevens aan welke partij worden verstrekt. Per organisatie kunnen die gegevens verschillen. Zo kan de bank op verzoek van het ene bedrijf goedkeuring vragen voor het doorgeven van de naam en woonplaats van de klant en namens het andere bedrijf voor het bevestigingen van de leeftijd.
Hoe werkt het?
iDIN lijkt op de manier waarop consumenten iDEAL gebruiken:
1. U wilt bijvoorbeeld een account aanmaken bij een webshop
2. U kiest iDIN als online identificatiemethode
3. U selecteert de bank waar u uw bankzaken online regelt
4. U wordt naar het iDIN startscherm van uw bank geleid
5. U logt in met het inlogmiddel van uw bank
6. De gegevens die de webshop van u wil ontvangen zijn al ingevuld
7. U klikt op akkoord
8. U keert terug naar de website van de webshop
iDIN voor bedrijven en instellingen
Organisaties die gebruik willen maken van iDIN, kunnen die naast andere inlog- en identificatiemethoden op hun website aanbieden. Zo geven ze hun klanten meer keuze bij het inloggen. Wanneer de klant daar goedkeuring voor verleent, kan de bank persoonsgegevens zoals naam en woonadres doorgeven aan de organisatie.
Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een wettelijk identiteitsbewijs legitimeren. Met iDIN kan een klant zijn identiteit bevestigen omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.
Voordelen iDIN voor een acceptant:
- Meer zekerheid over de identiteit van de klant
- Mogelijkheid tot aanbieden van nieuwe online diensten
- Eigen inlogadministratie niet meer nodig
- Voorbereid op toekomstige ontwikkelingen
- Kan door vrijwel iedereen direct worden gebruikt (18 jaar en ouder en toegang tot online bankieren)