De keuze voor een restaurant zal in de toekomst steeds vaker bepaald worden door branchevreemde spelers zoals supermarkten of boeking sites. Restauranthouders of horeca-exploitanten betalen daar de rekening voor. Dat is de conclusie van sectorspecialisten food en retail van de Rabobank, na consultatie van zo’n 100 foodservice professionals.
Nieuwe verdienmodellen obv Big Data
De mogelijkheden van big data maken dat de verhoudingen in de foodservice markt, waaronder horeca, catering en fastfood bedrijven, flink worden opgeschud. De ondernemer die zijn klant kent en het vertrouwen geniet, kan deze klant mobiliseren en daarmee beslissingen van de klant sturen. De toegang tot en kennis van de klant zijn geld waard. De Rabobank voorziet dat big data kansen bieden voor nieuwe verdienmodellen voor vergelijkings- en boeking sites, maar ook voor bezorgers, voor routeplanners en zoekportals, voor zorgverzekeraars en fitnesscentra en de levensmiddelenhandel.
Deel van marge inleveren
“De restaurantactie van Albert Heijn afgelopen najaar is een voorbode van deze nieuwe ontwikkeling. De supermarkt is in staat om de klant te mobiliseren en maakt die distributiekracht te gelde”, licht Hans van Haaren, sectormanager food van de Rabobank toe. Dat allerlei spelers in de rij staan om klanten binnen te loodsen is goed nieuws voor de horecaondernemers, maar daar hoort wel een prijskaartje bij. De horecaondernemer levert een deel van zijn marge in ten gunste van de branchevreemde speler die zijn klantrelatie zo te gelde maakt.
Onderscheidend aanbod essentieel
Foodservice ondernemers, zoals restauranthouders en cateraars, zullen op deze nieuwe ontwikkelingen in moeten spelen om toekomstperspectief te houden. Een onderscheidend aanbod is daarbij essentieel. Daarbij kunnen zij leren van de supermarkten, die over het algemeen beter scoren op goed doordachte concepten en gedisciplineerde uitvoering daarvan. Ook hier geldt ‘meten = weten’ en foodservice ondernemers kunnen dat meer en beter doen. Deze big data helpen de foodservice ondernemer om onderbouwde keuzes te maken voor menu’s, ingrediënten, prijsstelling, personele bezetting, klantwensen en gewenste klanten.
Minder tijd en moeite voor boodschappen
De supermarkten en overige food retailers kunnen evenmin achterover leunen. De verwachting is dat de consument zich in 2030 flink anders zal gedragen dan vandaag de dag. Kijkend naar de trends over de afgelopen decennia zullen consumenten komende jaren minder tijd, moeite en aandacht willen besteden aan boodschappen en aan koken. Dat biedt weer kansen voor leveranciers van maaltijden, maaltijdcomponenten en maaltijdboxen. De overname van La Place door Jumbo kun je in dat kader zien als een strategische keuze voor de toekomst. Niet ondenkbaar is dat je straks een La Place huismerk vindt in de schappen van Jumbo, evenals maaltijdboxen en een breder assortiment ‘meeneem’ producten van La Place.