De Lage Landen (DLL) heeft haar groei in de tweede helft van 2015 weten vast te houden. DLL noteerde een nettowinst van €525 miljoen voor boekjaar 2015, een stijging van 15,6% ten opzichte van boekjaar 2014. Focus op partnerships, specifieke sectorkennis, uitgebalanceerde spreiding van de activiteiten over verschillende regio's en solide risicobeheer hebben geleid tot sterke en gezonde bedrijfsresultaten.
DLL noteerde een nettowinst van €525 miljoen voor boekjaar 2015, een stijging van 15,6% ten opzichte van boekjaar 2014. “Deze stap voorwaarts danken we aan onze onvoorwaardelijke klantfocus en inspanningen voor het ontwikkelen van nieuwe zakelijke mogelijkheden in alle sectoren waarin we actief zijn”, zegt Bill Stephenson, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur. Frans Overdijk, CFRO en lid van de Raad van Bestuur, voegt daaraan toe: “Beheersing van de operationele kosten en zeer zorgvuldig risicobeheer droegen ook bij aan onze uitmuntende resultaten in 2015. Dankzij onze inspanningen op deze twee gebieden hebben we onze risicokosten aanzienlijk kunnen verlagen.”
Toename van de portfolio
In 2015 maakte DLL in alle divisies en landen een sterke groei door en profiteerde bovendien van valuta-effecten. Ten opzichte van een jaar daarvoor steeg de portfolio in beheer met 8,5% en deze bedraagt nu €37,5 miljard. DLL’s globale structuur en gesegmenteerde specialisatie heeft opnieuw zijn waarde bewezen in lastige economische omstandigheden.
Blik op de toekomst
“2015 was in veel opzichten een bijzonder jaar,” merkt Stephenson op. “Niet in de laatste plaats omdat we als eerste financiële instelling door de Young Global Leaders van het World Economic Forum zijn onderscheiden voor onze financiële support aan de circulaire economie zodat deze meer mainstream kan worden. Deze onderscheiding laat zien dat de financiële sector een wezenlijke rol kan spelen in de ontwikkeling van een duurzamere wereld en economie. Ik ben verschrikkelijk trots op alles wat we hebben bereikt en op iedere DLL-medewerker die heeft bijgedragen aan ons succes. Ook in de toekomst blijven we ons inzetten voor nieuwe, duurzame financiële oplossingen en zullen we met behulp van digitale technologie de klantervaring blijven verbeteren.”