Peiling Deloitte: YouTubers inspireren aankopen kinderen

15 maart 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Deloitte heeft in het kader van de Week van het Geld en het jaarlijkse Nationaal Geldexamen aan meer dan 500 basisschoolkinderen gevraagd hoe zij met geld omgaan. Opvallend is dat de kinderen uit groep 7 en 8 die deelnamen zich relatief vaak tot aankopen laten inspireren door bekende YouTubers, en dat al bijna de helft van hen online aankopen doet. Vooral snoep, speelgoed, make-up en games zijn populaire uitgaven.

De week van 14 tot en met 18 maart 2016 staat in het teken van geld en de omgang daarmee door kinderen. Tijdens de jaarlijkse Week van het Geld verzorgen bankiers gastlessen voor basisschool-kinderen in het kader van Bank voor de Klas, een project van de Nederlandse Vereniging van Banken, en leren zij beter met hun zakgeld om te gaan. Steeds meer basisscholen nemen in deze week ook deel aan het Nationaal Geldexamen, een initiatief van accountants- en adviesorganisatie Deloitte. Het geldexamen wordt afgenomen in groep 7 en 8 van de basisschool en leert kinderen om bewuster met geld om te gaan.

In het kader van de Week van het Geld en het Nationaal Geldexamen heeft Deloitte onderzoek gedaan onder meer dan 500 basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 naar de manier waarop zij met geld omgaan. Maar liefst 84% van de kinderen geeft aan goed met geld om te kunnen gaan. Zij hebben gemiddeld €37 per maand te besteden, en geven daar gemiddeld €10 van uit. Opvallend is echter dat €12 in de spaarpot beland en van de overige €15 gemiddeld door de kinderen niet wordt aangegeven wat daarmee gebeurd. Het geld dat zij te besteden hebben is afkomstig uit zakgeld, klusjes, giften voor rapporten en extraatjes van familie. Volgens het onderzoek verdienen jongens gemiddeld twee keer zoveel geld met klusjes als meisjes (€11 vs. €5).

Top 5 uitgaven
Van zowel de jongens als de meisjes in de onderzoekspopulatie heeft Deloitte inzichtelijk gemaakt wat de top 5 uitgaven zijn. Bij beide groepen staat snoep op nummer 1 als populairste uitgave, met repectievelijk 34% voor jongens en 48% bij meisjes. Bij jongens wordt deze eerste plek gedeeld met speelgoed (34%), gevolgd door computergames (29%), cadeautjes (20%) en online gaming (16%). Bij meisjes zijn de tweede tot en met vijfde plek gevuld door make-up (31%), kleding en/of sieraden (30%), speelgoed (29%) en cadeautjes (29%).

Bijna de helft van de kinderen (48%) blijkt online aankopen te doen, waarbij jongens (53%) gemiddeld iets vaker dan meisjes (45%). Een derde van de kinderen (32%) geeft aan hierbij te worden geïnspireerd door bekende YouTubers.