Noorse startup Auka heeft aangekondigd een nieuw platform te zullen lanceren waarmee Europese banken gemakkelijk hun eigen mobiele betaaldiensten kunnen maken. In plaats van zelf grote hoeveelheden tijd en geld te steken in het creëren van eigen mobiele betaaldiensten, kunnen de banken binnen minder dan drie maanden met een volledig geïntegreerde Auka-oplossing aan de slag.
In 2010 startte Auka, een FinTech-bedrijf uit Noorwegen, met zijn product mCASH. Deze dienst is er op gericht om voor zowel consumenten als banken en retailers het doen en ontvangen van betalingen zo eenvoudig mogelijk te maken. In 2014 lanceerde het bedrijf zijn P2P en P2M betaalplatform, waarmee het flinke groei boekte en partnerships sloot met grote namen als Burger King en Starbucks.
Onlangs heeft Auka aangekondigd met een nieuw platform te komen. Het bedrijf lanceert een ‘white-label’ dienst die Europese banken in staat stelt om mobiele betaaldiensten te creëren. Het platform is het eerste gelicentieerde en gereguleerde betaling verwerkingssysteem dat volledig op Google’s Cloud Platform draait. Met het nieuwe platform probeert de FinTech twee vliegen in een klap te slaan: aan de ene kant helpt Auka banken om te voldoen aan de Europese regelgeving, en aan de andere kant versnelt het bedrijf de uitrol van high-tech bankdiensten naar Europese klanten.
De aankondiging komt op een goede timing. Veel banken lopen achter op het gebied van mobiele betalingen en een paar maanden terug zijn de Europese regelgevingen PSD2 en AX2A goedgekeurd, waardoor een open markt ontstaat voor payments dienstverlening. Otso Juntunen, Head of Google Cloud Platform in Scandinavië noemt Auka een van de vlaggenschepen van het cloud platform: “Ik voel me verheugd en vereerd om met het Auka team samen te werken. Ik geloof dat Auka’s activiteiten zeer disruptief werken en een belangrijke stap vooruit vormen voor de financiële sector.”
Het ontwikkelen van een eigen mobiele betaaloplossing kost banken al gauw gigantische hoeveelheden tijd en geld. Auka stelt dat met zijn nieuwe platform banken binnen minder dan drie maanden hun mobiele betaaldienst volledig geïntegreerd kunnen hebben in hun dienstverlening. Banken kunnen zelf branding aan de oplossing toevoegen, en hebben de optie om realtime peer-to-peer betalingen mogelijk te maken, of point-of-sale oplossingen en zakelijke diensten op te nemen in hun dienst.
Auka wil met zijn producten een digitale revolutie ontketenen die het huidige bankmodel compleet verandert, en financiële instellingen dwingt om hun business modellen en processen opnieuw onder de loep te nemen.