Het stijgende aandeel van online betaalwijzen als iDEAL en PayPal zorgt ervoor dat er steeds minder online aankopen worden gedaan via traditionele betaalmethoden – (papieren) machtigingen en acceptgiro’s. Ook het aandeel van creditcards neemt toe, blijkt uit de eCommerce Payment Monitor.
In 2015 hebben Nederlanders ruim 142 miljoen online aankopen gedaan – 17% meer dan in 2014. Dat blijkt uit de meest recente versie van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar de betaalmethoden die in Nederland gebruikt worden voor het doen van online aankopen. Het onderzoek is uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en webwinkel-branchevereniging Thuiswinkel.org.
Ook in 2015 blijft iDEAL veruit de meest gebruikte betaalmethode voor online aankopen. 56% van de aankopen die online worden gedaan in Nederland worden betaald met iDEAL – ten opzichte van een marktaandeel van 54% in 2014. In absolute aantallen zijn dat zo’n 80 miljoen betalingen – 22% meer dan in 2014, toen er nog 66 miljoen aankopen werden betaald met iDEAL. Op de tweede plek volgt de creditcard als meest gebruikte online betaalmethode. 12% van de online aankopen in 2015 werd met een creditcard betaald, 1% meer dan in 2014. Net als het jaar daarvoor staan machtigingen op de derde plek, maar het marktaandeel van deze betaalmethode is op zijn terugweg. In 2015 werd 6% van de betalingen gedaan via een machtiging, ten opzichte van 7% in 2014.
Naast betalingen met de creditcard en iDEAL, is ook het aantal betalingen met PayPal aan het groeien – de #5 in de lijst. Vorig jaar was het marktaandeel van PayPal nog 4% en stond daarmee op de zesde plek in de lijst, maar dit jaar is het percentage aankopen dat is betaald met PayPal gestegen naar 5%. Daarmee is het PayPal-marktaandeel inmiddels bijna gelijk aan dat van overschrijvingen via internetbankieren, en is betalen via acceptgiro teruggedrongen naar de zesde plek met 4% van de betalingen.
Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland, geeft aan dat hij een verdere daling verwacht van het aantal traditionele betalingen (bijv. acceptgiro en overboeken) ten opzichte van pure online betaalmethoden. Hij vertelt: “We zijn een pilot gestart om te onderzoeken of iDEAL kan worden uitgebreid met QR-codes. Hiermee kunnen ondernemers hun klanten onder andere veilig en makkelijk achteraf laten betalen op het moment van afhalen of bezorgen. Daarnaast kunnen klanten sinds kort met hetzelfde online gemak als iDEAL, veilig en vertrouwd een incassomachtiging via internetbankieren afgeven.”
Een andere opvallende conclusie is de sterke toename van het aantal online aankopen dat via smartphones wordt gedaan. In 2015 werden in totaal 8,9 miljoen aankopen gedaan via de smartphone – een stijging van 53% ten opzichte van 2014, toen nog 5,8 miljoen van de betalingen via smartphone geschiedde. Inmiddels wordt 6% van alle online aankopen via smartphone gedaan, en dit percentage zal naar verwachting alleen maar toenemen. Desondanks wordt in 2015 nog steeds ruim 75% van de online aankopen via een desktop of laptop gedaan.