De recruitmentwebsite van ABN AMRO is benoemd tot beste carrièrewebsite van de zakelijke dienstverlening als het aankomt op user experience (UX) voor sollicitanten. De erkenning werd gegeven op basis van een usability onderzoek naar de carrièrewebsites van tien grote zakelijke dienstverleners waaraan zo’n 100 pas afgestudeerde young professionals hebben meegewerkt.
Het leveren van een uitstekende customer experience aan klanten is anno 2016 essentieel, maar hetzelfde geldt ook voor sollicitanten. Als organisaties het beste talent willen aantrekken, dan moeten zij niet alleen bij het uitzetten van de vacature aantrekkelijk overkomen, maar ook tijdens de rest van het sollicitatieproces zichzelf presenteren als een plezierige organisatie om voor te werken. Dit kunnen zij onder meer bereiken door een goede eerste indruk te maken (bijvoorbeeld via de carrièrewebsite), een gedetailleerde beschrijving van hoe het is om bij het bedrijf te werken aan te leveren, of door middel van het vermogen om de customer experience voor sollicitanten te personaliseren.
WUA!, een Amsterdams bedrijf dat gespecialiseerd is in website conversion, heeft als onderdeel van zijn website benchmarking dienstverlening de usability en customer experience van de recruitment websites van tien grote zakelijke dienstverleners onder de loep genomen. Zo’n 100 pas afgestudeerde young professionals (HBO/WO-niveau) werden gevraagd om de ‘Werken Bij’ sites van top tot teen te doorlopen en de sites te beoordelen aan de hand van diverse criteria, waaronder ‘look and feel’, usability, customer journey experience en hoe het sollicitatieproces technisch verloopt. Vanuit de bankensector behoorden ABN AMRO en ING tot de doelgroep, de rest van de partijen is met name actief in consultancybranche.
Uit het onderzoek blijkt dat de recruitmentwebsite van ABN AMRO het hoogste scoort van alle websites in het onderzoek. De bank krijgt 70 van de 100 haalbare punten voor zijn carrièrewebsite. De website scoort vooral hoog op het gebied van Look & Feel en de branding gedurende het sollicitatieproces, en de meeste respondenten geven de voorkeur aan de website van ABN AMRO van alle sites die zij beoordeeld hebben. “Proficiat ABN Amro met dit goede resultaat”, zegt Matthijs van den Broek van de WUA!. De site krijgt bovendien de hoogste scores voor duidelijke taal, eerlijke informatie en weinig overbodige informatie.
Maar ook branchegenoot ING scoort goed. De grootbank heeft slechts 1 punt minder dan ABN AMRO en staat daarmee op de tweede plek in het onderzoek. Van den Broek merkt op dat beide banken alle andere partijen in het benchmark onderzoek overtreffen. “Zo kunnen bijvoorbeeld Deloitte en PwC nog leren van ING”, aldus Van den Broek. Deloitte en PwC bekleden respectievelijk de derde en vierde plek.