Bimodaal bankieren - het beste van twee werelden

02 augustus 2016 Banken.nl 4 min. leestijd

Zoals Gartner in 2014 al stelde, kiezen steeds meer organisaties voor een bimodale IT-strategie: een combinatie van bekende en vertrouwde IT-infrastructuur en innovatieve technologie die ervoor zorgt dat bedrijven kunnen blijven groeien. Ook voor financiële dienstverleners geldt zo’n geïntegreerde aanpak waarin vertrouwde infrastructuur samenkomt met innovatieve technologieën als de way to go richting de toekomst..

Hou de lampen aan en de kosten laag
Het ene aspect van bimodale IT draait om het “aanhouden van de lampen”, oftewel het zorgen voor stabiliteit van de belangrijke IT-infrastructuur en -processen waar elke financiële organisatie op vertrouwt. Dat kan op veel manieren: stabilisatieprojecten uitvoeren die ervoor zorgen dat kritieke bankprocessen blijven draaien, applicaties moderniseren zodat de beheertijd wordt geminimaliseerd en taken uitbesteden aan derden die ze op industriële schaal kunnen uitvoeren. Door processen naar de cloud te verplaatsen worden ze sneller, beter schaalbaar en worden de kosten beter voorspelbaar voor bedrijven.

Over deze benadering van IT hoeven de meeste financiële organisaties niet lang na te denken, vanwege de bewezen effectiviteit én geldbesparing die het ze oplevert. Bovendien kunnen ze zo gemakkelijker voldoen aan algemene reguleringen. Veel standaardoplossingen voor de financiële sector zijn daarmee in staat tot beter risicomanagement. Daarnaast moeten op deze manier  de steeds complexer wordende bedreigingen op het gebied van cyber security onschadelijk worden gemaakt. Het recente misbruik van het SWIFT-systeem door hackers is een harde les dat de systemen waar de financiële sector op vertrouwt periodiek getest moeten worden. Laten we niet vergeten dat het aanhouden van de lampen ook betekent dat we de systemen en processen goed moeten beveiligen. Klanten doen daar ook hun voordeel mee, aangezien het de kwaliteit, snelheid en veiligheid van de financiële diensten die ze afnemen, verbetert.

Innoveer, om aan veranderende klanteisen te voldoen
Het andere aspect draait om het gebruik van het innovatieve potentieel van nieuwe technologie, om daarmee zakelijke groei én meer interactie met klanten te bereiken. Die hebben immers meer technologie dan ooit tot hun beschikking, en verwachten nieuwe manieren om contact met hun bank te hebben. Dit was eerder het geval bij de opkomst van mobiele bankierapps; er is geen klant die nog via een computer wil internetbankieren.

Financiële instituten moeten investeren in nieuwe technologie om aan de verwachtingen van hun klanten te kunnen blijven voldoen. Biometrische authenticatie via een vingerafdrukscanner zou bijvoorbeeld het onhandige gedoe met codegenerators kunnen vervangen. Unisys sloeg recent al de handen ineen met BehavioSec voor de productie van een prototype voor Nationwide: een mobiele bankierapp die onthoudt hoe gebruikers hun smartphone vasthouden, bedienen en tekst invoeren – en dat als manier voor authenticatie gebruikt. Klanten die niet langer willen wachten op een helpdeskmedewerker kunnen direct geholpen worden door AI-bots. Er is zelfs al technologie beschikbaar die ervoor zorgt dat gebruikers kunnen inloggen met emoji, zodat een bank aantrekkelijker kan zijn voor millennials.

Door in zulke technologische innovatie te investeren, beschikken financiële dienstverleners niet alleen over krachtige nieuwe manieren voor interactie met klanten, maar kunnen ze zich ook van de concurrentie onderscheiden op een toenemend competitieve markt. Het gebruik van voorspellende analytics en social media van gebruikers om transacties en aanvragen op voorhand goed te keuren zal voor veel potentiële klanten aanlokkelijk klinken.

Let op een goede balans
Beide aspecten van bimodale IT – het stabiele én het vernieuwende – zijn voor financiële organisaties cruciaal om competitief te blijven. Door te zorgen voor stabiele kernprocessen kunnen financiële instellingen kosten verminderen en op een efficiënte manier diensten aan klanten aanbieden. Middels investeringen in innovatieve technologie stellen ze hun klanten in staat gebruik te maken van hun diensten op manieren waaraan ze gewend zijn. Organisaties die erin slagen een goede balans tussen deze aspecten te vinden zullen succes hebben – zowel nu, als in de toekomst.

Een artikel van Adam Oldfield, EMEA Financial Services Sales Director bij Unisys, waar hij verantwoordelijk is voor de hele EMEA ‘go to’ marktstrategie. Oldfield heeft meer dan achttien jaar ervaring in de financiële dienstverlening en beschikt over ruime kennis van de markt, de spelers, movers & shakers, evenals het steeds bewegende landschap van regels waarin Unisys actief is.