86% van de FinTech-bedrijven in Europa wil financiële instellingen niet de oorlog verklaren, maar juist met hen samenwerken. Dat blijkt uit recent onderzoek van Roland Berger naar het Europese FinTech-ecosysteem. “FinTechs hebben een realistisch beeld van hun rol in de markt: hoewel zij inderdaad verandering teweegbrengen, zijn zij alleen niet genoeg om een revolutie te ontketenen”, aldus Martin Krause-Ablass, Principal bij het consultancybureau.
In 2015 werd wereldwijd $19 miljard geïnvesteerd in FinTech-startups – een stijging van bijna 60% ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze technologie-gedreven bedrijven hebben volgens investeerders de potentie om marktaandeel te veroveren op de grote banken en verzekeraars. Toch ziet een groot deel van de FinTech-bedrijven in Europa zichzelf niet als een rivaal van de traditionele financiële instellingen, blijkt uit recent onderzoek van Roland Berger.
In het onderzoeksrapport “FinTechs in Europe – Challenger and Partner” laat het consultancybureau zien dat 86% van de FinTech-startups wil samenwerken met de marktleiders in hun sector, in plaats van de concurrentie met hen aangaan. Aan het onderzoek namen 248 FinTech-bedrijven uit 18 Europese landen deel, waarvan het merendeel actief is op het gebied van investment, asset management, crowdfunding en payments.
FinTech potentie
Volgens de respondenten is het innovatieve aanbod dat zij naar de markt brengen niet voldoende om een revolutie te ontketenen in de financiële sector. Hoewel 95% van de FinTech-bedrijven gelooft dat hun digitale capaciteiten superieur zijn ten opzichte van die van traditionele bedrijven, denken zij eerder een bron van innovatie en inspiratie te zijn dan een toekomstige sectorleider. 70% wil niet zelf een grote financiële instelling worden, maar wil liever specifieke oplossingen bieden voor bepaalde segmenten van de waardeketen.
Gevraagd naar de marktsegmenten binnen de FinTech-sector die veel potentie hebben, noemt 55% van de respondenten ‘investing and asset management’, 54% noemt ‘payments’ en 52% noemt ‘crowdfunding/lending’. De minst genoemde segmenten zijn ‘information/comparison portal’ met 13% en ‘insurance’ met 32%.
De FinTech-bedrijven werden daarnaast ook gevraagd om een aantal belangrijke succesfactoren te noemen. Volgens de respondenten is het vertrouwen van klanten de belangrijkste succesfactor – deze werd door 71% van de respondenten genoemd. Op de tweede plek volgt de transparantie van producten en diensten met 69% van de respondenten. ‘General customer understanding’ staat op de derde plek met 60%, terwijl ‘convenient process’ door 47% genoemd werd. De top vijf wordt gesloten door een gedigitaliseerd business model.
Samenwerking
Voor de FinTechs die samenwerking zoeken met gevestigde spelers in de markt en andere startups, geldt coöperatie als de populairste vorm met 86% van de respondenten. 29% zou ook een participatie overwegen. Andere samenwerkingsvormen, zoals via een accelerator of incubator zijn relatief minder populair met respectievelijk 14% en 9% van de respondenten die aangeven zo te willen samenwerken.
De belangrijkste redenen om te gaan samenwerken is toegang krijgen tot klanten met 78% van de respondenten en zakelijke relaties met 60%. Op de derde plek staan de voordelen van een gevestigd en vertrouwd merk met 59%, terwijl de toegang tot financiële middelen voor 49% een goede reden is om te gaan samenwerken. 38% wil via samenwerkingen toegang krijgen tot know-how, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving.
Nederland
Gekeken naar het vestigingsklimaat lijkt Nederland niet de meest favoriete Europese locatie te zijn voor FinTech-bedrijven. De 248 ondervraagde startups zien het Verenigd Koninkrijk & Ierland en Frankrijk als favoriete vestigingsplaatsen. Nederland scoort wel hoog als het aankomt op 'goed investeerders-klimaat' en de beschikbaarheid van een 'sterk netwerk' met respectievelijk de tweede en derde plaats.
Het 'regelgevingsklimaat' en de 'ondernemersgeest bij toezichthouders' scoren echter laag, twee gebieden waarin Luxemburg de kroon spant. Op het gebied van knowhow en talent valt Nederland net buiten de top-3 en legt ons land het af tegen Frankrijk, UK & Ierland en Luxemburg.
“De rigide regulering in ons land is een belangrijke hindernis voor de positie van Nederland als FinTech-land”, concludeert Mark de Jonge, Partner bij Roland Berger. “Fintechs zijn te spreken over de beschikbaarheid van geschoold talent in ons land, maar heldere wetgeving is cruciaal om deze groep binnen te houden. Garanties om antwoord te krijgen op welke juridische vraag dan ook, en de mogelijkheid voor personele uitwisseling, zijn eveneens belangrijke voorwaarden.”
Martin Krausse-Ablass van Roland Berger, vertelt aan de hand van de onderzoeksresultaten: “FinTechs hebben een realistisch beeld van hun rol in de markt: hoewel zij inderdaad verandering teweegbrengen, zijn zij alleen niet genoeg om een revolutie te ontketenen. Banken en verzekeraars kunnen zelf profiteren uit de samenwerking met FinTechs door de kansen die dit biedt voor het stimuleren van hun eigen digitale transformatie. Voor hen gaat het om meer dan alleen technische disruptie, het gaat ook om culturele transformatie.” Hij sluit af: “Dat is precies waarom men zegt dat digitalisering in je hoofd begint – het gaat allemaal om het hebben van de juiste mentaliteit.”