Altijd al willen weten hoe het is om een consultant te zijn? Heb je de ambitie real-life uitdagingen van echte bedrijven op te lossen aan de hand van een complexe en uitdagende case? En wil je een consultancykantoor van dichtbij beter leren kennen? Dan biedt een business course wellicht een uitstekende mogelijkheid om die wens in vervulling te laten gaan. Diverse strategy en management consultancybureaus bieden regelmatig nieuwe business courses aan, waarin ambitieuze studenten en young professionals worden uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Hieronder vind je een overzicht van de actuele business courses die worden aangeboden bij de diverse bureaus.
Om in contact te komen met mogelijke nieuwe en ambitieuze talenten, organiseren adviesbureaus met regelmaat recruitmentevenementen voor young professionals en derdejaars of afstuderende studenten. Deze evenementen zijn er in alle soorten en maten, maar de belangrijkste twee wervingsevenementen zijn inhousedagen en business courses.
Inhousedagen
Tijdens ‘inhousedagen’ kunnen studenten op een vrijblijvende manier kennis maken met een consultancybureau en de werkzame consultants en recruiters leren kennen. Tijdens het evenement is vaak ruimte voor een rondleiding in het kantoor van het bureau, of wordt er bijvoorbeeld een presentatie of een borrel gehouden. Aan het einde van een evenement hebben de deelnemers een goed beeld van de cultuur en werkzaamheden van een bureau kunnen krijgen, en hebben recruiters contacten kunnen leggen met hun mogelijke nieuwe collega’s van de toekomst.
Business Courses
Het andere belangrijke recruitmentevent voor adviesbureaus zijn de zogeheten ‘business courses’. Dit zijn evenementen van gemiddeld twee tot vijf dagen, waarbij deelnemende studenten of young professionals gezamenlijk – al dan niet onder begeleiding van consultants van het adviesbureau – aan de slag gaan met een of meerdere uitdagende – en meestal real life – business cases . Door middel van deze cases maken de deelnemers actief kennis met het adviesvak en met de specifieke aanpak van een consultancybureau. Vaak moeten de deelnemers de resultaten van een business case aan het einde ook presenteren aan een jury, de klant, of aan een ander relevant publiek.
Business courses zijn er in alle soorten en maten. Ze kunnen ze zich bijvoorbeeld richten op een specifiek vakgebied of managementthema zoals leiderschap, strategie, of best value procurement, of op een bepaalde sector zoals de zorg, overheid of financiële sector. Bovendien betreft het vaak een real-life vraagstuk van een bestaande klant van het adviesbureau, die binnen dat vakgebied of die sector actief is. Ook de locatie van een business course verschilt nogal. Sommige business courses vinden plaats op kantoor bij het bureau, terwijl andere bureaus juist kiezen om de business course bij de klant op locatie plaats te laten vinden. En weer anderen kiezen bijvoorbeeld voor een buitenlandse locatie, om de deelnemers een nog stimulerendere omgeving te bieden. Afhankelijk van het beschikbare budget combineren sommige bureaus de business course zelfs met wintersportactiviteiten of een stedentrip, zodat de deelnemers hun ontmoeting met het kantoor niet snel zullen vergeten.
Aanmelden
Studenten komen vaak niet zomaar in aanmerking voor deelname aan een business course. Adviesbureaus hebben vaak een strenge selectie vooraf en zoeken naar (‘de beste’) ambitieuze talenten die bovendien goede cijfers, een uitstekend CV en een aansprekende motivatie om deel te nemen kunnen overleggen. Soms moet zelfs vooraf een test of business case uitgevoerd worden of vind er een persoonlijk gesprek plaats met een vertegenwoordiger van het consultancybureau, alvorens iemand wordt geselecteerd voor deelname.
Ieder jaar worden er tal van uiteenlopende business courses georganiseerd. Ben jij op zoek naar een uitdagende business course bij een adviesbureau? En wil jij samen met andere topstudenten werken aan een complexe klantcase? Bekijk de Evenementen kalender voor een overzicht van actuele events.