In 2002, na het Enron schandaal, hadden drie van de vier “Big Four” überhaupt geen consulting praktijken. PwC verkocht haar consultancy tak aan IBM, Ernst & Young aan Capgemini en KPMG aan Atos. Deloitte was de enige van de zogenaamde “Big Four ”die haar consulting praktijk strategisch had behouden en dat is één van de redenen waarom Deloitte nog altijd een groot voordeel heeft ten opzichte van de concurrenten. Vandaag de dag beslaan de “Big Four” gezamenlijk bijna de helft van de gehele management consulting markt binnen de £7 miljard Europese financiële dienstensector. Deze vier adviesbureaus domineren de markt op een manier die in geen enkele andere sector voorkomt. De hamvraag: hoe hebben de” Big Four” vanuit het niets de markt kunnen bepalen in minder dan 10 jaar?
De belangrijkste redenen op een rij:
Schaalvoordeel
De recente economische crisis heeft veel dingen laten zien, maar niets was meer duidelijk dan dat de banken deel uitmaakten van een wereldwijd financieel systeem. Wereldwijde problemen vragen om wereldwijde oplossingen en dit is waar de “Big Four” perfect op inspeelden. Elk consultancy bedrijf kan met een globale bril kijken naar een probleem, maar de “Big Four” kunnen de juiste mensen bij ieder financieel centrum inzetten binnen no time. Daarnaast werken Big 4 adviseurs allen binnen hetzelfde overeenkomstenkader, onder hetzelfde merk en met dezelfde methodologie.
Merk
De meesten consultancy bedrijven waren niet actief binnen de consulting markt 8 jaar geleden, maar de “Big Four” hebben al een veel langere tijd sterke merken gehad binnen de financiële dienstverlening. Zo kunnen de “Big Four” teren op een uitstekende reputatie binnen de Accounting en Tax sector.
Flexibiliteit
Consultancy houdt in dat het vaak moeilijk is om bij het begin van een project de complete scope in beeld te krijgen. Klanten moeten de mogelijkheid krijgen om consultants toe te voegen, te verwijderen of aan te passen binnen een mum van tijd en zonder moeite. Kleine consultancy bedrijven hebben hier moeite mee aangezien een project vaak een groot deel van hun arbeidskrachten in beslag neemt, wat zorgt voor resource planning op grotere schaal. Voor grote firma’s is dit veel makkelijker.
De opkomst van procurement
Procurement afdelingen zijn meer en meer geinteresseerd in de manier waarop hun interne klanten consultants inzetten. In een poging om controle te krijgen over “de moeilijkst te managen uitgaven categorie”, is hun favoriete aanpak om uitgaven te laten lopen over een klein aantal leveranciers, waarmee ze wereldwijde deals kunnen sluiten. De meeste zullen kleine, vaak lokale specialisten inzetten als geprefereerde leverancier, maar allemaal – zonder uitzondering – zullen ze de “Big Four” ook op hun shortlist zetten.