Bankverzekeraar Achmea schrapt 4.000 banen in 3 jaar

04 december 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

Achmea versnelt de aanpassingen aan haar organisatie om de klantgerichtheid verder te verhogen, de kosten te verlagen en te investeren in de online dienstverlening. Deze nieuwe reorganisatie zal leiden tot het schrappen van 4.000 van de 19.000 arbeidsplaatsen in de komende drie jaar. Steeds meer vindt de dienstverlening online plaats waardoor minder medewerkers nodig zijn.

Meer focus op online dienstverlening

Met de nieuwe reorganisatie wil Achmea sneller in spelen op de aanhoudend en snel veranderende wensen van haar klanten. "In combinatie met al bestaande plannen, moeten de veranderingen ertoe dat wij kunnen blijven investeren in nieuwe oplossingen voor onze klanten, de klanttevredenheid hoog kunnen houden en ook op de lange termijn financieel gezond blijven", aldus Achmea. Essentieel voor Achmea om de marktleiderpositie te behouden.

Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea: "De aanpassingen vormen een nieuwe episode in de geschiedenis van onze groep. Onze acht miljoen klanten doen steeds meer online en willen zo ook hun verzekeringen regelen. Daarom versnellen we onze aanpassingen en investeren we meer in onze klantgerichtheid en online klantbediening. Zo blijven wij ook in de toekomst wie wij zijn: een coöperatieve verzekeraar met ijzersterke merken die op een moderne manier in contact staan met hun klanten."

Personele gevolgen

De nieuwe reorganisatie komt bovenop een bestaand veranderprogramma waarin al 2.500 banen zullen verdwijnen. De veranderingen die vandaag door Achmea zijn aangekondigd zullen naar verwachting leiden tot een geleidelijke reductie van circa 4.000 arbeidsplaatsen in de komende drie jaar. Daarbij worden gedwongen ontslagen niet uitgesloten.

Willem van Duin: "Als coöperatieve verzekeraar gaat Achmea met de grootste zorgvuldigheid om met de belangen van alle betrokkenen en dus uiteraard ook met die van onze medewerkers. De medezeggenschap en vakorganisaties zijn volledig geïnformeerd."