Volksbank gaat verder als ASN Bank
De Volksbank gaat verder als ASN Bank. Daarmee verdwijnen bekende namen als SNS, BLG Wonen en RegioBank. De keuze maakt deel uit van een omvangrijke reorganisatie, gericht op kostenbesparing en een meer toekomstbestendige organisatie.
Dat bevestigen bronnen tegenover het Financieele Dagblad. De bank zelf ontkent dat er al een besluit is genomen over de naamswijziging en weigert dan ook in te gaan op vragen van de krant.
ASN, dat een sterke focus heeft op duurzaamheid, lijkt een strategische keuze om de Volksbank beter te positioneren in de markt. Het merk heeft een duurzaam imago en kan hiermee de concurrentie aangaan met andere banken die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zoals Triodos.
De naamswijziging volgt op eerder aangekondigde maatregelen, waaronder het sluiten van bijna 300 filialen en een forse inkrimping van het personeelsbestand. Topman Roland Boekhout benadrukte dat het samenvoegen van merken en functies de slagkracht van de bank moet vergroten: “We hopen als één bedrijf een grotere vuist te kunnen maken dan met ieder merk voor zich.”
De reorganisatie, waarvoor €340 miljoen is gereserveerd, moet uiteindelijk €70 miljoen per jaar aan kosten besparen. Dit alles gebeurt met het oog op een mogelijke privatisering, een thema dat politiek gevoelig ligt in Den Haag.