De Nederlandse consumentenmarkt voor 3D-printen is in 2013 definitief ontwaakt en staat voor een doorbraak. ABN AMRO verwacht dat 3D-geprinte producten de consumentenmarkt vanaf volgend jaar zullen veroveren. Hoewel deze feestdagen waarschijnlijk nog geen zak met zelf geprinte cadeautjes bij de haard of de kerstboom zal staan, denkt ABN AMRO dat dit snel zal veranderen.
Snelle stijging verkooppunten
3D-printing is definitief overgewaaid naar de consumentenmarkt. De technologie om zelf 3D-producten te ontwerpen is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Ook zijn steeds meer materialen beschikbaar, waardoor het aanbod 3D-geprinte producten groeit. Daarnaast wijst ABN AMRO op de zeer snelle stijging van het aantal verkooppunten. 3D-print webshops maken een indrukwekkende groei door. Zij verkopen zowel kant-en-klare producten als artikelen die je naar eigen inzicht kunt aanpassen. Servicebureaus printen voorwerpen op verzoek, maken tekeningen en verlenen andere 3D-services. Deze ‘printfabriekjes’ groeien snel. Nederland telt op dit moment zo’n 12 professionele servicebureaus, ruim 20 webshops en dit aantal groeit maandelijks.
Nederlandse consument zelf creatief aan de slag
Dit aanbod verlaagt de drempel om zelf met 3D-printen aan de slag te gaan. Om zelf te ontwerpen heeft de consument inmiddels een ruime keuze uit betaalde pakketten en apps, maar ook uit gratis open source-software. Tegelijkertijd stijgt het aantal gedeelde printers snel. Het Nederlandse netwerk van 3D Hubs telt nu ruim 270 printers, met de hoogste concentratie in de Randstad en rond Eindhoven. Ook in het buitenland opgestarte netwerken als Makexyz.com en 3Dpinpoint.me bieden hubs in Nederland aan. Bovendien zijn FabLabs - werkplaatsen waar technici, ontwikkelaars, uitvinders en hobbyisten op coöperatieve basis apparatuur delen - sterk in opkomst. Met wereldwijd de meeste FabLabs per inwoner (22 labs in totaal) vervult Nederland hierbij volgens ABN AMRO een gidsfunctie.
Groeimarkt
In de internationale 3D-markt hebben webshops en servicebureaus in 2012 zo’n €600 miljoen omgezet. Dit is een groei van 26% ten opzichte van 2011. Door de groeiende interesse van consumenten, ruimere toepassingen, meer en goedkopere grondstoffen verwacht ABN AMRO dat deze groei in hetzelfde tempo aanhoudt en in 2015 ruim €1,2 miljard zal bedragen.
Grote retailers wachten doorbraak af
Terwijl de Verenigde Staten fungeert als technische bakermat en het Verenigd Koninkrijk als proeftuin voor retailers die nieuwe winkelconcepten ontwikkelen, ligt het initiatief in Nederland bij de creatieve consument. Winkelketens als Ahold, HEMA en Blokker volgen de ontwikkelingen op de voet, maar zijn in afwachting van de echte doorbraak. Dit geldt ook voor grote elektronicabedrijven als MediaMarkt, Saturn, Dixons en MyCom. Dit biedt kansen voor kleine innovatieve ondernemers. “Ook al is de schaal per initiatief misschien nog bescheiden, de optelsom van al deze initiatieven maakt samen een grote en veelbelovende markt. Dit blijkt uit het grote aantal ontwerpers, de explosieve groei van 3D-print webshops, fysieke 3D-printwinkels en het aantal geregistreerde printers bij mensen thuis”, zegt David Kemps, Sector Banker Industrie van ABN AMRO. “In 3D-printing komt een aantal trends samen, zoals de hang naar persoonlijke aandacht, authenticiteit, ambachtelijkheid en zelf doen. Je zult zien dat in 2014 veel meer zelf geprinte cadeautjes in de zak zitten of onder de boom zullen liggen.”