MUNT Hypotheken beste geldverstrekker van NL

19 januari 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

MUNT Hypotheken is door onafhankelijke intermediairs uitgeroepen tot beste Nederlandse geldverstrekker van 2016. Obvion werd tweede, gevolgd door Florius op de derde plek.

Ieder jaar doet De Nationale Hypotheekbond onderzoek naar de ervaringen die onafhankelijke intermediairs hebben met geldverstrekkers in Nederland. Op basis van de onderzoeksresultaten organiseert de hypotheekbond een jaarlijkse prijsuitreiking, om de best presterende geldverstrekkers van ons land in het zonnetje te zetten.

Uit het onderzoek van 2016 is gebleken dat intermediairs de beste ervaringen hebben met MUNT Hypotheken. Dit jaar gaven 441 bemiddelaars hun oordeel aan de hand van elf losse tevredenheids-aspecten, waaronder responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflosfaciliteiten, innovatie in producten en dienstverlening en duidelijkheid in communicatie. Vooral op de aspecten rente- en aflosfaciliteiten, duidelijkheid in communicatie en op het aanvraag- en acceptatieproces scoorde MUNT Hypotheken hoog.


De tweede en derde plek gingen dit jaar naar respectievelijk Obvion en Florius. Naast de top drie scoren ook BLG Wonen, Woonfonds en Rabobank regelmatig hoog in het onderzoek.

Trends
Uit het onderzoek zijn ook verschillende trends op te maken. Zo scoort het merendeel van de hypotheek- en geldverstrekkers slecht op het gebied van klachtafhandeling en het faciliteren van nazorg. Gemiddeld is slechts circa 25% van de tussenpersonen positief in zijn of haar beoordeling van deze aspecten bij geldverstrekkers. Opvallend is ook dat geldverstrekkers veelal ondermaats scoren op de rente- en aflosfaciliteiten die zij aanbieden. “Geldverstrekkers kunnen in het aanbieden van faciliteiten als rentemiddeling en risicoklassedaling nog veel winnen aan klanttevredenheid. Daar ligt voor de hele hypotheekbranche een kans om vertrouwen te winnen bij klanten, en al helemaal als aanbieders dat proactief zouden doen”, zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij De Nationale Hypotheekbond.

Een aspect waar juist veel geldverstrekkers hoog op scoren is het aanvraag- en acceptatieproces. Het proces zou volgens de intermediairs verder kunnen worden verbeterd door de klant en zijn of haar behoefte leidend te maken in het proces, in plaats van het proces zelf. “Adviseurs vinden dat de gedragscode en de normen nog vaak belangrijker zijn dan het centraal stelen van de klant en het zoeken naar oplossingen”, zegt Oversteegen. “Mede door de strenge regels omtrent het aanvragen van hypotheken, blijft het voor de geldverstrekkers lastig om van de gebaande paden af te wijken. Gelukkig zien we hier de laatste jaren wel een omslag in komen”, besluit hij.