Univé en ABN AMRO uitgeroepen tot digitale leiders in de financiële sector

30 januari 2025 Banken.nl

Univé en ABN AMRO zijn uitgeroepen tot Digital Leaders van 2024 in respectievelijk de verzekerings- en bankensector. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van BearingPoint naar digitale volwassenheid van bedrijven, waarin ditmaal 86 Nederlandse spelers uit 13 sectoren werden beoordeeld.

ABN AMRO en Rabobank behoren met een score van 3,6 tot de best presterende banken op digitaal vlak, waar BearingPoint ABN AMRO net boven Rabobank waardeert. Het bureau prijst vooral het gebruik van AI en personalisatie van ABN AMRO, waarbij deze gebruik maakt van geavanceerde chatbots en data-analyse om klantbehoeften beter te voorspellen.

Ook op het gebied van duurzaamheid is de bank koploper, door onder meer groene leningen en duurzame beleggingsopties aan te bieden. ABN AMRO staat met een score van 4,2 in de duurzaamheidstop van de financiële sector. BearingPoint merkt op dat de bank zijn platformen effectief inzet om klanten te informeren en stimuleren richting duurzamere financiële keuzes.

Binnen de verzekeringssector scoort Univé met een 3,4 het hoogst. Het bedrijf onderscheidt zich vooral door de integratie van digitale technologieën in marketing en klantervaring. Zo zet Univé AI in om gepersonaliseerde verzekeringsproducten aan te bieden en maakt het digitale klantinteractie eenvoudiger met intuïtieve online self-service portals.

Univé en ABN AMRO uitgeroepen tot digitale leiders in de financiële sectorDaarnaast loopt Univé voorop in het koppelen van duurzaamheid aan digitalisering. De verzekeraar zet sterk in op klimaatneutrale producten en groene verzekeringen en communiceert dit effectief via digitale kanalen. Dit heeft Univé een plek opgeleverd in de duurzaamheidstop van de verzekeringssector.

Financiële sector middenmoter

De financiële sector scoort met een gemiddelde digitale volwassenheid van 2,9 op een schaal van 5,0 iets onder het gemiddelde van alle onderzochte sectoren. Daarmee bevindt de sector zich in de middenmoot: boven sectoren zoals energie (2,4) en verzekeringen (2,5), maar onder koplopers als retail (3,4) en telecom (3,3).

De vier onderzochte pijlers van BearingPoint zijn digitale marketing, digitale productervaring, e-commerce en klantrelatiebeheer. Het bureau signaleert daarbij dat banken en verzekeraars vooruitgang boeken in digitale marketing en klantrelatiebeheer (E-CRM), maar dat e-commerce en productervaring achterblijven.

Univé en ABN AMRO uitgeroepen tot digitale leiders in de financiële sectorBanken zoals ABN AMRO en Rabobank benutten AI en data-analyse volgens de onderzoekers steeds effectiever om klantrelaties te versterken. Het segment presteert echter zwakker op Digital Product Experience en E-Commerce, waar banken en verzekeraars nog stappen moeten zetten om digitale self-service en gepersonaliseerde producten te verbeteren.

Op het gebied van duurzaamheid onderscheidt de financiële sector zich positief. ABN AMRO en Rabobank staan in de top van bedrijven die duurzaamheid effectief in hun digitale strategie integreren, met een sterke focus op groene financieringsopties en transparante rapportages over duurzame investeringen.