ING introduceert betaalverzoeken via Apple iMessage

14 februari 2017 Banken.nl 2 min. leestijd

Particuliere ING-klanten met een iPhone of iPad kunnen tegenwoordig een betaalverzoek versturen via iMessage, de berichtendienst van Apple. ING is de eerste Nederlandse bank die deze functionaliteit aanbiedt. 

Apple heeft het sinds enkele maanden mogelijk gemaakt om vanuit zijn berichtendienst iMessage andere apps te gebruiken, zonder iMessage te hoeven verlaten. Deze apps kunnen worden gedownload in de App Store voor iMessage. ING heeft besloten hierop in te spelen met een nieuwe functionaliteit: het versturen van betaalverzoeken via iMessage zonder te hoeven inloggen in de ING Mobiel Bankieren App. Naar eigen zeggen is ING de eerste Nederlandse bank die een toepassing heeft ontwikkeld voor de berichtendienst.

De functionaliteit is vanaf 8 februari 2017 beschikbaar voor klanten van ING met een Apple iPhone of iPad met iOS 10. Om de functie te kunnen gebruiken moeten klanten eerst eenmalig de ING Bankieren iMessage-app aanzetten via de App Store voor iMessage en moet de klant de meest recente versie van de ING Mobiel Bankieren App op zijn of haar iPhone of iPad hebben staan.

Voor het versturen van een betaalverzoek klikken gebruikers in een gesprek in de Berichten app op het Bankieren icoontje. De toepassing wordt vervolgens geladen in het toetsenbord gedeelte van de app. De gebruiker geeft een bedrag van €1 tot €99 op dat moet worden terugbetaald, voegt een omschrijving toe en drukt vervolgens op versturen. 

Mobiele apparaten worden steeds belangrijker voor het uitvoeren en ontvangen van betalingen en het regelen van bankzaken. Net als andere banken, zet ook ING in op het uitbreiden van de functionaliteit van zijn mobiele apps. Zo heeft de grootbank eerder dit jaar betalen en betalingen ontvangen met Siri geïntroduceerd – de stembediening van Apple. Eerder al introduceerde ING betalen met QR-code in zijn Mobiel Bankieren App.